Sunday, May 3, 2009

kelebihan menulis diari

Selama ini, amalan menulis diari saya anggap remeh. Menyusahkan diri. Nanti orang lain terbaca, tak ke malu. Tapi bila lihat dari sudut lain, saya lihat ia cukup menarik sebagai terapi diri.



Terapi yang bagaimana?Terapi unuk mendapatkan ketenangan hati. Sedarkah anda, yang diari itu walaupun kita jaga cukup rapi supaya tidak dilihat atau dibaca orang lain, tapi masih ada yang melihatnya. Masih ada yang mengetahui segala yang terkandung di dalamnya. Pastinya Dialah Allah Yang Maha Mengetahui. Ketahuilah, menulis diari bukan untuk diri sendiri, tapi tulislah luahan hati dan perasaan anda untuk tatapan Yang Maha Berkuasa, Yang Maha Mendengar. Pohonlah padaNya yang terbaik buat diri kita kerana hanya Dia Yang Berkuasa atas segala sesuatu. Merintihlah, menangislah, mengadulah padaNya, kerana Dia sentiasa di sisi kita setiap masa dan ketika. Hanya Allah Yang Maha Kaya yang dapat memenuhi setiap keinginan kita.

Kadangkala, kita dilanda sedih kerana sahabat yang tidak datang ziarah atau mungkin guru yang tidak memberi perhatian pada kita. Ketahuilah, sesungguhnya kita tak mampu untuk mengubah orang lain. Tunaikanlah hak kita ke atas orang lain, tuntutlah hak kita pada Dia Yang Menciptakan. Jadilah anak, murid juga sahabat yang baik. Tiada Yang Maha Kaya selain Dia. Hanya Dia yang mampu untuk beri yang terbaik buat diri ini.

Jadi saya kira, dengan menulis diari kita dapat merasai kewujudan Allah disisi. Dapat merasai masih ada yang mendengar rintihan hati ini. Masih ada tempat untuk kita bergantung. Ketika berseorangan dan tiada teman untuk berbicara, kita dapat merasai, sesungguhnya kita punya Allah Yang Maha Mendengar. Kita ada Dia Yang Maha Penyayang untuk mengasihani diri ini. Kita ada Dia Yang Maha Pelindung ketika dianiayai.

Kekangan masa untuk menulis diari, terutamanya ketika sibuk dengan report dan homework yang banyak cukup memberi kesan ke atas hati ini. Konokokoro rindu untuk berdua-duaan denganNya sambil meluah rasa hati dan pengharapan kepadaNya. Rindu untuk merasai ketenangan yang Dia sentiasa ada di sisi, walau ketika berseorangan. Rindu untuk menilai baik buruk diri ini, sejauh mana bukti kasih kepada Dia yang banyak memberi nikmat.

"Ya Allah, aku mohon berilah aku sedikit ruang dalam kesibukan ini untuk bersama denganMu. Bersama menghitung saat-saat untuk bertemu denganMu. Kurniakanlah aku rasa cinta kepada Engkau dan RasulMu. Kasihilah diri ini sebagaimana Engkau mengasihi kekasih-kekasihMu. Pertemukanlah aku dengan Engkau dan RasulMu di akhirat kelak. Hanya kepadaMu aku memohon doa dan pertolongan..Amin"


>melihat SATU kepada banyak, melihat banyak kepada SATU<

1 comment: