Tuesday, September 8, 2009

Jom Surau 2~

Alhamdulillah, diberi kesempatan untuk hadir ke program Jom Surau kali ini. Tahun lepas ada last minit program ISMA, jadi tak dapat hadirkan diri. Program berjalan dengan agak lancar dan tenang. Tak berminat untuk komen tentang setiap slot, cuma sedikit komen tentang keseluruhan program. Sudah lama rasanya tidak berkesempatan untuk menjadi peserta program-program sebegini. Kebiasaannya datang dengan tiket sebagai ajk atau fasilitator, namun kali ini diberi peluang oleh Allah SWT untuk menjadi pendengar dan peserta program. Alhamdulillah.

Sesi bermula dengan menyanyi lagu tema program dan beberapa ucapan. Semua orang seperti malu untuk mengeluarkan suara. Jadi, saya pun berkata kepada kohai di sebelah,

"Akak suka sangat lagu ni...sedap kan...jom nyanyi same2.."

BArulah kedengaran sedikit suara. Sengaja menempatkan diri di kalangan kohai tachi, demi merapatkan jurang dan mendengar sendiri komen-komen mereka tentang program yang berjalan.

Pengisian
Tak dapat dinafikan, setiap slot memberi impak sedikit kepada iman di hati. Rasa bersemangat kembali untuk beramal. Terasa diri semakin jauh dariNya sejak akhir-akhir ini. Alhamdulillah, diberi sedikit sinar dengan kehadiran ke sini. Walaupun, mungkin telah beberapa kali mendengar ceramah atau slot yang sama, tetap memberi kesan kepada hati ini.

Jumpa Sempai

Alhamdulillah...kali ni dapat jugak jumpa kak yong. LAst year kak yong cakap nak balik, tapi last minit cancel. Alhamdulillah tahun ni diberi kesempatan untuk jumpa balik. Kak yong lah antara insan-insan yang memperkenalkan saya dengan tarbiyah. Memberi ruang kepada saya untuk turut serta ke program-program luar yang akhirnya membuatkan saya kembali mencari motif kehidupan ini. Kak yong, arigatoune...

Bersembang pula dengan kak sue, sempai wawa kat hiroshima dai. Terasa kecil pula dunia ini. Wawa tak jadi datang, Allah hadiahkan kak sue pulak untuk bercerita tentang perkembangan wawa kat sana.

Soalan Yang Terkesan
Sementara menunggu ceramah seterusnya berlangsung, akmal pun membebel tentang beberapa perkara dan isu umat Islam. Lalu, seorang kohai bertanya,

"Akak, macam mane ye abang akmal ngan akak-akak sume ni boleh bercakap tentang Islam sampai macam tu?"

Saya tersenyum mendengarnya.

"hm, percaya tak, kalau akak cakap...segalanya bermula dengan usrah.."

"usrah je?"

"hm, usrah dan tarbiyah...kalau kite betul2 komited dengan usrah...insyaAllah, satu hari nanti boleh cakap pasal Islam macam tu jugak.."

Dikala ini, teringat ungkapan, 'Tarbiyah bukan segala-galanya, tetapi segala-galanya bermula dengan tarbiyah'.

"macam mana akak boleh bertudung labuh?"

Soalan yang sering ditanya. Tapi jawapannya tetap sama. Segalanya bermula dengan usrah. Ada juga sahabat yang bertanya,

"Kenapa kene pakai tudung labuh? tudung yang biasa ni pun dah cukup untuk tutup auratkan...nanti orang takut nak dekat ngan kite..macam mana nak sampaikan dakwah?"

"Sebab tu kite kene jadi orang yang bertudung labuh dan boleh bergaul baik dengan masyarakat. Be cheerful, be friendly to others. Hilangkan ketakutan mereka pada golongan yang bertudung labuh dengan menjadi orang bertudung labuh yang boleh bargaul dengan semua orang."

Pengurusan & Makanan
Baik. Mantap la kakda n da geng dgn kouhai tachi. Semoga tahun-tahun akan datang lebih baik lagi. Makanan sahur pun sedap. Gee buat air sedap sangat sampai tak cukup. =p

Tapi....
Satu yang masih kita tak dapat nak ubah, gap antara sempai dan kouhai. Mungkin kita semua merasa lebih senang untuk bergaul dengan orang yang telah lama kita kenal dan rapat. Pepatah pun ada mengatakan yang "Only wet babies like changes". Faham yang semua orang tak suka kan perubahan. Tapi, ingatlah rakan-rakan, akidah dan islamlah yang akan menyatukan kita semua. Ambillah peluang dalam program-program yang sebegini untuk menambah kenalan dan membina hubungan dengan orang lain. Semakin ramai yang kita kenal, semakin banyak pengajaran yang boleh kita ambil daripada setiap orang.

Penghargaan
Terima kasih buat mereka yang banyak menyumbang tenaga untuk menjayakan Jom Surau kali ini. Semoga segala amal dilipatgandakan pahala oleh Allah SWT di bulan mulia ini.

>melihat SATU kepada banyak, melihat banyak kepada SATU<

1 comment:

  1. alamak, baru ingat nak copy paste msuk azz, ade lak nama terselit... hmm, membebel ye... (x worry, x terase pun)..

    neway sbg mewakili semua, terima kasih bnyk2 sudi membantu, dtg, memeriahkan, menjayakan serta memberi komen dan pendapat untuk penambahbaikan....

    ReplyDelete