Monday, September 28, 2009

mata gansho...saya CINTAkan tekanan!!

Believe it or not...dah 4 kali gansho saya direject oleh sensei. Darab dengan 2 universiti yang nak masuk dah jadi 8 kali kene reject. Maknanya, dah 8 kali tulis gansho. Adey.....Buat yang tak belajar bahasa jepun, gansho ni macam resume, untuk masuk ke universiti. Kene tulis kenapa nak masuk universiti tu, nak belajar ape kat sane dan plan masa depan.

Tertekan??Tentu sekali...sebab kene buat benda yang sama banyak kali kan...Tapi segalanya atas kelemahan saya sendiri. Memang dari dulu tak minat bahasa jepun dan tak pernah terfikir untuk belajar di jepun. Maka, bahasa jepun adalah kelemahan saya yang utama. Tapi sesungguhnya perancangan Allah itu lebih baik, menakdirkan saya untuk berada di sini. Jadi, sekarang bukan masa untuk mengeluh, tapi saya harus terus pandang ke hadapan.

saya CINTAkan tekanan!!
Walaupun ayat ni ibarat satu penipuan kepada diri saya sendiri, tapi saya percaya hanya saya sahaja yang mampu untuk ubah persepsi diri saya terhadap tekanan, tentu sekali dengan izin dariNya. Cikgu saya di SERATAS, Cikgu Zahari pernah cakap,

"Saya sukakan tekanan. Sebab bila ada tekanan barulah saya akan bergerak. Saya boleh berjaya hari ini pun sebab adanya tekanan."

Hari ini, bila saya fikirkan kembali apa yang cikgu pernah cakapkan dulu, mungkin ada kebenarannya. Tanpa tekanan mungkin banyak yang kita tak mampu buat. Dan sebagai manusia yang sering alpa, hanya tekanan yang akan menggerakkan kita ke tahap maksimum yang mampu kita capai.

Tertekan dengan kelemahan diri melawan nafsu?
Kita jadi semakin dekat denganNya...
Kita semakin banyak berdoa, agar diberi kekuatan untuk menempuh hidup ini dalam redhaNya..

Tertekan dengan result yang teruk?
Kita berusaha keras untuk memperbaikinya...
Kita tumpukan sepenuh perhatian pada pelajaran...

Tertekan dengan usaha dakwah yang tidak membuahkan hasil?
Kita memperkaya diri kita dengan pelbagai ilmu dan skill untuk menjadi dai'e yang baik...
Kita memohon kekuatan dari Allah untuk terus tsabat di jalanNya...
Kita doakan yang terbaik untuk mad'u2 kita...

Tertekan dengan orang sekeliling?
Kita berusaha agar tidak menjadikan orang lain tertekan dengan kita...
Kita perbaiki akhlak kita agar disenangi orang lain...

Tertekan dengan kesempitan hidup?
Kita berusaha keras untuk menabung dan naikkan taraf hidup...
Kita belajar bersyukur dan melihat nasib mereka yang lebih teruk daripada kita...

Tertekan dengan gansho?
Kita berusaha keras untuk positive terhadap setiap komen-komen sensei...
Berusaha untuk hasilkan penulisan yang lebih baik...
Berusaha untuk tidak berputus asa denagn ujianNya...

Ya, tapi semuanya ini hanya akan berlaku apabila kita bijak menegndalikan tekanan yang kita hadapi. Dalam erti kata lain, POSITIVE dengan segala yang telah ditetapkanNya untuk diri kita. Berbalik kepada konsep hamba yang sentiasa layak diuji oleh tuhanNya. Setiap dari kita punya ujian yang berbeza-beza. Mungkin inilah ujian yang ditakdirkan untuk saya.

Saya perlu belajar untuk suka terhadap bahasa jepun.
Saya perlu belajar untuk teruja terhadap penghijrahan ke jepun.

Yang paling penting,
Saya harus belajar untuk POSITIVE terhadap segala ujianNya..
Saya harus belajar untuk tidak berputus asa dengan rahmat dan pertolongan dariNya..

Sesungguhnya tiada daya dan kekuatan melainkan dengan ALLAH SWT...

saya CINTAkan tekanan!!

p/s: tolong doakan gansho yang saya tulis dan repair kali ini diterima oleh sensei ye..onegaishimasu...


>melihat SATU kepada banyak, melihat banyak kepada SATU<

No comments:

Post a Comment