Friday, September 11, 2009

beli buku lagi...nak pinjam tak?

Beberapa minggu yang lepas, saya dan seorang sahabat didatangi wakil sektar(sekretariat antarabangsa) ISMA.

"Lepas ni akak nak naik umah korang tau..."

"hm, ok..."
Tapi dalam hati dah terbayang keadaan rumah yang....
Maka, saya dan sahabat serumah pun pulun mengemaskan apa yang patut. Selesai semuanya, kami pun menjemput akak tu masuk ke rumah. Setelah berbual-bual mesra, akak tu pun cakap,

"Mana locker buku korang? Nak tengok..."

Oh, locker buku ke. Baru teringat, ada seorang tokoh pernah cakap, kalau kita nak tahu bagaimana seseorang tu 5 tahun akan datang, tengok buku apa yang dia baca sekarang.

Jadi, locker buku kami pun diselongkar.

Sahabat saya banyak buku-buku motivasi. Toku ni Tony Buzan punya. Dia sangat gemar membaca tentang communication skills. Sebab tu la antara skill yang diperlukan oleh seorang dai'e.

Setelah itu, locker buku saya pula diselongkar. Secara keseluruhan, buku-buku saya banyak tentang hati, sirah dan cinta. Ops, cinta pun ade? Mak yang belikan supaya anak dia tahu macam mana nak handle masalah cinta remaja. Tapi tak pernah baca pun.

Setelah itu, akak tu pun merumuskan yang,

"Bagus dah buku-buku yang korang baca ni...Tapi kita kene tahu, pada tahap sekarang ni, buku mana yang perlu diutamakan untuk dibaca...kita cakap kita ISMA yang ikut fikrah Ikhwanul Muslimin..maka, banyakkanlah baca buku2 ikhwan..supaya kita dapat tahu macammana manhaj diorang, fikrah diorang...ok?"

"ok, sami'na wa a to'na.."

Inilah sebabnya kami terpaksa ponteng slot akhir Jom Surau 2, memandangkan kami semua diajak ke kedai buku, untuk membeli buku-buku fikrah Ikhwanul Muslimin.

Alamat kedainya, nanti saya sertakan di akhir post ini. Memang sangat rambang mata sewaktu memilih buku-buku yang hendak dibeli. Mula-mula bajet nak spend dalam RM50 je, tapi sebab ada bawak duit lebih, terbeli sehingga RM80++. Sangat banyak buku-buku karangan Sayyid Qutb, Yusof al-Qardhawi, mesej-mesej Hassan al-Banna yang dibukukan, Amru Khalid dan ramai lagi. Tapi kebanyakannya adalah terjemahan dalam bahasa Indonesia. Ternyata, mereka lebih maju daripada kita dalam hal ini.

Berikut merupakan buku-buku yang saya telah beli:
1. Seni Menikmati Ujian (Hani Saad Ghunaim)
2. Inilah Islam/Hazaddin (Sayyid Qutb)
3. Jerat-jerat setan/Talbis iblis (Sayyid Qutb)
4. Dari hati ke hati (Amru Khalid)
5. Buah Cinta al-Banna untuk kaum wanita (Hassan al-Banna)

Sekarang saya tengah mengahadam buku Seni Menikmati Ujian, yang mottonya mengubah musibah menjadi hiburan. Semoga menjadi kenyataan buat diri ini. Buku Buah Cinta al-Banna pula telah dihadiahkan kepada usrahmate yang akan fly ke Jordan esok. Gambattene bell...

Buku yang lain-lain masih tiada yang membacanya. Sesiapa yang ingin jadikan bekalan untuk iman sepanjang 2minggu bercuti raya ni, janganlah segan dan silu untuk meminjamnya terus daripada saya.

Ini pula list buku2 yang ada dalam locker saya sekarang. Nak pinjam yang ini pun boleh jugak. =)
1. Langit Ilahi (Hilal Asyraf)
2. Ramadhan Tetamu yang dirindui (Abdul Hadi Awang)
3. Penawar Hati penyejuk Jiwa
4. Cinta Dunia Sengsara di akhirat
5. Kisah Doa & Taubat Para Nabi (Khairul Ghazali)
6. Kuasa Di sebalik Ibadah (Amru KHalid)
7. Psikologi Cinta (Dr. Fadzilah KAmsah & Syaidatun Nazirah)
8. 70 Wanita Terbilang di Zaman RAsulullah SAW
9. Cinta di Rumah Hasan al-Banna
10. Hindari Neraka dengan Air Mata (Yasir Anwar & Ihsan Ayyash)
11. Formula solat sempurna (Ust Zaharuddin Abd Rahman)

Saya sebenarnya tercari-cari buku tentang sirah peperangan antara Aisyah dan Siti Fatimah setelah kewafatan baginda SAW. Juga tentang peristiwa di karbala. Sesiapa yang ada, boleh pinjamkan pada saya tak? Ataupun bagitahu tajuk buku dan di mana saya boleh dapatkannya. Onegaishimasu...

Lagi satu...tercari-cari juga buku Tarbiyatul Aulad karangan DR Abdullah Nasih Ulwan. Untuk persediaan cikgu-tadika-to-be. InsyaAllah...

Selamat beramal di 10 malam terakhir ini. Semoga diberi kekuatan untuk beribadah dan mencari lailatul qadar.

>melihat SATU kepada banyak, melihat banyak kepada SATU<

No comments:

Post a Comment