Wednesday, September 16, 2009

coretan hati ini...dah 27 ramadhan...

Akhirnya sampai juga kita ke malam ini, malam 27 Ramadhan 1430H. Bgaimanakah ramadhan yang kita lalui sebelum ini? Puas hati dengan segala amalan? MArilah duduk sebentar dan merenung kembali ramadhan kita. Mulakan plan untuk mengekalkan tahap amal kita di bulan -bulan akan datang, sebagai persediaan untuk the next ramadhan. Semoga ramadhan-ramadhan akan datang menjadi lebih baik untuk kita.

Dah jumpa lailatulqadar?
Soalan yang pasti menjerut hati kita. Meresahkan hati tatkala orang lain berbincang berkenaan perkara-perkara pelik yang mereka lalui, tanda berjumpanya dengan lailatulqadar?Kita pula bagaimana? Teruskanlah beramal dan beramal seperti biasa. Sesungguhnya hanya keampunan Allah dan redhaNya yang kta caari dalam hidup ini. Jangan pernah berhenti berharap dan menadah tangan untuk menagih ampunanNya dan pembebasan daripada api neraka. Semoga kita termasuk golongan yang beruntung.

Terkenangkan dia
Malam tadi, apabila ustaz memberi ceramah dan mengatakan seluruh alam menangisi pemergian ramadhan ini. Saya terkenang kepada dia, sahabat yang telah pergi bertemu Allah SWT. Arwah mohd Azamir Mokhtar. Perginya pada awal tahun lalu memberi kesan yang besar buat saya. Pengajaran buat saya juga supaya sentiasa mengingati mati.

Kami tak banyak berhubung di kelas. Bercakap apatah lagi. Saya dengan buku-buku saya, beliau dengan rakan-rakannya. Tapi, kami tetap rapat walau tanpa bicara. Tak ramai yang tahu, tapi...

Teringat, apabila tibanya hari lahir saya, sudah ada hadiah di bawah meja.

Apabila beliau kemana-mana program hoki atau lawatan di luar sekolah, pasti ada ole-ole di bawah meja atau dalam locker. Pasti kepulangannya dibawa bersama dengan sedikit buah tangan untuk saya.

Bukanlah nilai material itu yang hendak dicanangkan, cuma sekadar cebisan ingatannya pada saya yang mencuit hati ini.

Apa pula yang saya lakukan untuknya?
Seminggu lamanya setelah pemergiannya, saya masih berendam air mata dan tak putus-putus menyedahkan surah Yasin untuk arwah, supaya tenang rohnya di sana. Namun, selari dengan pertambahan masa, namanya juga telah luput dalam doa-doa saya. Cuma hari ini saya disedarkan kembali. Tanda ingatannya pada saya sewaktu di zaman sekolah dulu, harus dibalas dengan setimpal. Semoga dia terus kekal dalam ingatan dan doa kita semua.

Kembali kepadaNya
Semoga Allah merahmatinya selalu. Sejak memilih jalan ini, saya tak banyak berhubung dengannya. Di hari lahir terakhirnya pun, ada sahabat datang untuk mengingatkan, "jangan lupa wish amer ek..hari ni bday die..". Tapi saya hanya tersenyum dan tidak mengambil sebarang tindakan. Sesungguhnya pandangan Allah lebih utama. Hingga akhirnya dia dijemput bertemu Rabbnya. Hanya Dia yang mampu berikan yang terbaik buat dia, saya dan kita semua. Kembalilah kepadaNya. Tiada yang kekal di dunia ini.

Kalau manusia yang berjasa dan berbuat baik pada kita pun, kita ada common sense untuk berbuat baik kepadanya, apatah lagi zat yang telah menyumbang kepada kehidupan hari ini.

Allah yang memberikan kita nikmat hidup.

Allah yang memberikan kita kasih sayang ibu dan bapa.

Allah yang memberikan kita rezeki yang tidak putus-putus.

Allah yang memilih untuk menjadikan kita seorang muslim.

"Maka, nikmat tuhanmu, mana yang kamu dustakan?"(ar-Rahman)

Dan banyak lagi nikmat yag tidak terhitung oleh kita. Maka, kembalilah kepadaNya. Taati perintahNya dan tinggalkan laranganNya, tanda kita berterima kasih atas segala pemberianNya buat kita. Walaupun kita ini insan jahil, hina dan penuh lumpur dosa. Allah tak pernah lupakan kita.


al-Fatihah untuk arwah...


>melihat SATU kepada banyak, melihat banyak kepada SATU<

1 comment:

  1. selamat tinggal ramadhan.... semoga kita akan berjumpa lagi... ramadhan di tahun hadapan....
    p/s: di malam raya hendak lah melakukan solat sunat tasbih.... solat ini sebagai penutup ramadhan...n kita berdoa akan berjumpa lagi ramadhan di masa akan datang

    ReplyDelete