Friday, August 14, 2009

Langit ilahi~


Alhamdulillah, setelah sekian lama membaca buku ni, khatam juga akhirnya. Semasa melayari blog Abu Saif, ada terbaca komen-komen orang tentang buku ini yang akan dilancarkan di pesta buku tempoh hari juga, tapi masih tidak terniat untuk beli. Hanya 2 buah buku karangan Abu Saif yang menjadi matlamat saya sewaktu ke pesta buku dahulu.

Sampai di gerai Galeri Ilmu, saya terus mencapai buku-buku Abu Saif(bercinta hingga ke syurga dan rindu bau pohon tin) sambil membelek-belek majalah Anis yang dijual. Promoter pun menghulurkan buku ini kepada saya.

"Belilah dik...buku ni pun best jugak...sama macam buku yg adik amek tu...penulis die tulis website jugak..."

"o0oo..."

Saya pun membelek-belek cover dan melihat pengarangnya.

"handsome jugak ustaz ni..."monolog dalam hati.

Tapi tak terbeli jugak. Minggu depannya sewaktu pesta buku hampir berakhir baru saya digerakkan hati untuk membeli buku ni. Lepas beli dan baca, memang tak rasa rugi pun. Secara keseluruhannya, buku ni macam himpunan artikel-artikel pendek. Artikel-artikel motivasi yang membuatkan kita kembali menghitung diri kita. Siapa kita, dan siapa Allah SWT. Buku yang banyak mengajar saya untuk merendah diri dan berasa hina dihadapannya. Kerana sememangnya hakikat kita manusia, adalah hamba kepada Allah SWT.

Pengarang buku ni namanya Hilal Asyraf. Websitenya adalah www.langitilahi.com. Dan yang mengejutkan adalah beliau rupanya sama umur dengan saya. Subhanallah...di saat diri ini masih tercari-cari misi dan tujuan hidup di dunia, insan hebat ini sudah pun mengarang buku untuk mengajak kita semua menjadi hamba. Semoga Allah merahmatinya dan mempermudah segala urusannya.

Kepada yang berminat nak baca, boleh pinjam daripada saya. Semoga kita semua terdidik untuk menjadi hamba yang terbaik untukNya. InsyaAllah...

>melihat SATU kepada banyak, melihat banyak kepada SATU<

2 comments:

  1. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  2. ye, dia sebaya. sesungguhnya Allah lebih suka pada pemuda/pemudi yang tidak bersikap keanak-anakan. dlm erti kata lain, xkira umur brapa pun, kita perlu matang...cane nk matang?bykkn mncari ilmu, mbca dan mengkaji....

    moga Allah beri petunjuk, agar menjadi daie yg halus dan matang jiwanya,amin.

    ReplyDelete