Monday, August 31, 2009

kenangan bilik itu~

Alhamdulillah..diberi peluang lagi untuk bernafas hari ni...dapat balik rumah jumpe family...dapat pegang laptop ni balik...ari tu balik, laptop ni sakit...masuk hospital, doktor cakap die punya hard disk dah sampai ajal..so, kene tukar yg baru...maknanye, semua data kembali ke fitrah...tapi, xpelah...mungkin itu yang terbaik...terhapuslah gambar2 zaman-zaman jahiliah dulu dari simpanan...semoga sejarah tidak berulang kembali...semoga hidayah ini kekal milik kita hingga ke akhir hayat..insyaAllah...

i'm home
Entah kenapa, sewaktu asar tadi, tergerak hati untuk bersolat di bilik arwah tokwan. Bilik yang telah lama dibiarkan kosong, sejak perginya tokwan ke alam kekal abadi. Bilik yang ditakuti oleh rata-rata penghuni rumah ni, sebab beberapa kematian didalamnya. Dulu, masa tahun 1995, arwah nenek juga meniggal dunia di bilik yang sama.

"Mak rasa nak cat balik la bilik ni. Pastu kite tukar perabot. Kalau tak sampai bila2 kite akan dihantui kenangan bilik ni."

"Membazir je la...xpe, kite ubah susun atur ngan tukar langsir pun ok kot..."

Tenang.

Sayu.

Iulah perasan saat saya meangkah masuk ke bilik tersebut. Membentang sejadah di tempat yang sama tokwan solat dahulu. Tokwan sangat rajin solat. Setiap solatnya di awal waktu. Sebab tenaga yang dah tak banyak, biasanya tokwan akan bersedia awal, sebelum azan lagi sudah berwudhu' dan duduk di sejadah menunggu masuknya waktu solat. Tokwan jugaklah orang yang akan marah, bila ada ahli rumah yang melewatkan waktu solat.

Tokwan tak sempat untuk bertemu ramadhan kali ini. Rasa bersyukur sangat, Allah masih panjangkan umur sehingga ramadhan kali ini. Masih diberi kesihatan dan tenaga untuk bersolat. Yang paling utama, hati ini masih tergerak untuk menunaikan solat dan taat kepda perintahNya.
Selesai solat, teringat kenangan terakhir bersalam dan mencium tokwan. Masa tu hati telah pun terdetik,

"Mungkin inilah salam dan ciuman akhir untuk tokwan..."

Kata-kata maaf dipohon skali, gusar, mungkin tiada peluang lagi selepas ini. Rupa-rupanya sangkaan tu menjadi realiti. Cuma terkilan, tidak berpeluang untuk menatapi jenazahnya buat kali terakhir. Bertahun lamanya tokwan tinggal bersama, ramadhan kali ini terasa kehilangannya. Sebab tokwan sakit, lauk tokwan selalunya special daripada yang lain. Air minum tokwan pun begitu. Jadi, kami adik-beradik akan selang seli bertugas menyiapkan makan dan minum tokwan. Namun, kini segalanya tiada lagi.

Kalau bersolat terawikh, balikk rumah mesti ada tokwan. Sekarang balik, rumah kosong. Walaupun tokwan tak banyak cakap, terasa sangat kehilangannya. Insan itulah yang banyak mendoakan diri ini.

Semoga tokwan aman di sana.

Semoga tokwan dapat berehat sepuas-puasnya sehingga hari kebangkitan nanti.

Semoga Arwah tkwan ditempatkan bersama hamba-hambaNya yang beriman.

Semoga diberi peluang untuk bertemu kembali dengan tokwan di pintu syurga nanti.

InsyaAllah...

p/s : hargailah insan-insan tersayang disekeliling kta, selagi hayat ada...ringankanlah lidah untuk menyebut kata sayang dan maaf..supaya tidak terilan di kemudian hari...

>melihat SATU kepada banyak, melihat banyak kepada SATU<

No comments:

Post a Comment