Friday, August 21, 2009

mesej ringkas untuk awak semua~

Rindu untuk menulis kembali pada semua. Hidup yang sangat huru-hara minggu ni. Setiap hari ada kuiz. Tambahan pula subjek-subjek yang memerlukan kemahiran membaca, menghafal dan memahami. Ekonomi dan Engineering Metallurgy. Hari ini baru saya rasa ada hikmahnya mak suruh amik teknikal, instead of biology mase form 4 dulu. Mungkin mak yang lebih memahami anak dia ni sangat lemah dalam bab-bab menghafal dan memahami teori-teori yang memerlukan pembacaan yang banyak.

Rindu nak tengok nombor-nombor dan rumus-rumus. Namun, yang pasti saya tidak boleh mengalah. Terbukti insan-insan hebat adalah mereka yang kuat daya ingatannya. Nak taknak kene asah otak untuk lebih banyak membaca dan menghafal.

Saya sangat mengkagumi mereka yang mampu menghafaz al-Quran dengan cepat dan baik. Pengalaman bersembang dengan student Darul Quran,

"Dulu masa interview nak masuk DQ, dia suruh hafal 1 page al-Quran dalam masa sejam."

Sugoi jyan...Imam Syafie pun seawal usia 9tahun dah berjaya menghafal al-Quran...dzulaikha? insyaAllah...satu hari nanti...

Saya juga sangat kagum dengan rakan-rakan yang sangat bersemangat untuk belajar. Memandangkan kedua-dua subjek ni bukan yang menjadi minat saya, sedikit sebanyak mempengaruhi semangat untuk belajar dan mendalami kedua-duanya.

"Ya Allah berilah aku kekuatan untuk mendalami subjek-subjek ini. Semoga satu hari nanti berguna untuk diriku dan agamaMu.."

Sempena ramadhan yang bakal menjelang, jom kita semak amal-amal yang boleh dilaksanakan sepanjang ramadhan ini.

1. Tilawah al-Quran 30 juzuk
2. Hafazan juzuk 30
3. Sedekah untuk Palestin
4. Sedekah untuk anak-anak yatim dan orang susah
5. Qiamullail
6. Belanja orang berbuka puasa

Personally, inilah yang saya ingin capai ramadhan ini. Semoga Allah pertemukan kita semua dengan ramadhan kali ini. Selalunya bila sakit, terasa macam ada harapan untuk sembuh kembali. Tapi sakit kali ini, terasa seperti ajal semakin hampir pula.

Setiap kali bangun tidur, bersyukur sangat sebab masih bernafas.

Setiap kali solat, bersyukur sangat sebab masih boleh sujud dan minta keampunannya.

Semoga di beri kesempatan menjadi tetamu ramadhan kali ini.

Takut menghadapi mati? Jom sediakan bekal~

Takut keseorangan di kubur? Jom baca quran, jangan tinggalkan surah al-Mulk sebelum pejamkan mata untuk tidur...

Takut dengan azab Allah? Jom banyakkan istighfar dan taubat kita...rahmat dan ampunannya sangat luas, cuma kita yang tidak hargainya.

Semoga bertemu kembali di pintu syurga nanti. InsyaAllah...

p/s: kalau ditakdirkan saya pergi dulu sebelum anda, ringankanlah mulut anda untuk mendoakan keselamatan saya di sana...maaf ya kalau ada salah apa2...semoga kita semua memperoleh hidayah dan rahmat dariNya...

>melihat SATU kepada banyak, melihat banyak kepada SATU<

No comments:

Post a Comment