Sunday, June 21, 2009

cerita tentang ayah

Hari tu dah cakap tentang mak, hari ni sempena father's day cite tentang ayah la plak. Just to be fair to both of them.

Bila bercerita tentang ayah, semua yang terkeluar adalah tentang kuatnya ayah. My dad my hero~. Ayah yang sentiasa melindungi keluarganya. Same goes to my ayah. Kisah hidup ayah yang agak tragis berbanding kami adik beradik, membuatkan ayah berazam agar kami tidak melalui semua itu.

Ayah hidup dalam keluarga yang miskin, adik beradik yang ramai. Ini membuatkan atok dan nenek terpaksa meninggalkan ayah dengan mak ngah di sebuah pondok kecil di tepi hutan. Sejak itu, ayah survive sendiri untuk hidup tanpa bantuan ibubapa. Ayah hidup kais pagi makan pagi, pergi sekolah dengan baju yang comot, balik mengail ikan untuk makan lagi. Zaman kanak-kanaknya sangat dahsyat sehingga tidak tergambar oleh saya sendiri.

Tapi, sudah tentu cerita ini bukan terkeluar dari mulut ayah sendiri. Mak yang lebih banyak bercerita. Bukan sebab kami semua takutkan ayah, tapi ayah pun mesti taknak anak-anaknya tahu tentang kisah hidupnya. Lagipun memang fitrah seorang ayah lebih banyak diam daripada mak, membuatkan banyak cerita-cerita tentang ayah tak terluah olehnya.

Sebagai anak kesayangan ayah, hehe…(pernyataan yang dibuat sendiri…bila tanya ayah betul ke x?Ayah akan senyum dan cakap…ye la..) saya selalu habiskan masa dengan ayah. Orang cakap anak perempuan akan lebih rapat dengan ayah. Betul kot. Selalu ayah yang teman ke mana-mana sebab saya tak ada lesen lagi. Nak naik basikal pun dah tak reti kot, motor lagi la..Jadi ayah akan jadi driver untuk pegi mana-mana. Even nak keluar pegi beli hadiah bday untuk ayah pun ayah juga yang kene hantar. Hee..anak ayahkan..atarimae ne..

Tapi, itupun ayah tak banyak bercerita tentang kisah hidupnya. Ayah Cuma bercerita, sewaktu ditinggalkan oleh atok dan nenek, beberapa tahun lepas tu, ada seorang bibik amek ayah sebagai anak angkat. Sejak tu, hidup ayah dah senang sikit. Sebelum tu, duit 10sen pun ayah tak ada. Bibik dan mbah yang banyak tolong ayah. Jadi setiap kali raya, mesti singgah rumah bibik dan mbah. Alhamdulillah, kedua-duanya masih sihat sampai sekarang. Mbah dah pun berusia 100 lebih, tapi masih boleh berjalan dan makan macam biasa. Bibik pulak lebih kurang sebaya dengan nenek. Mbah mesti nangis setiap kali jumpa ayah, dan mbah akan ulang cerita yang sama setiap kali ktorg melawatnya.

“Zaini ni budak baik…dulu sekolah die takde duit…akulah yang bagi duit beli baju baru…sihat lagi ye ko nak…”

Hm, patut la ayah kuat. Ayah macam banyak penyakit, tapi taknak jumpa doktor. Degil macam saya juga kot. Tapi kalau anak-anak selesema pun dah kene paksa gi klinik. Ayah cakap lagi baik tak payah tau ada penyakit apa, sebab takyah pening kepala risau tentang penyakit. Ayah memang degil. Sebab tu mak selalu mintak tolong saya untuk cakap dekat ayah.

“Kakak suruhlah ayah gi klinik..”

“akak, cakaplah dekat ayah slowkan sikit bawak kereta tu..”

“akak, gi la pujuk ayah makan kat luar malam ni…”

“Kalau akak yang cakap mesti ayah dengar punye…”

Itulah modal mak saya. Kalau saya yang cakap mesti ayah dengar. Tak tau la betul ke tak. Tapi saya buat je la apa yang mak suruh. Ayah pun selalu je dengar kalau saya yang cakap. Ayah saya hero saya!! Kalau ade bunyi pelik kat luar rumah, mesti ayah siap2 nak tengok, apa yang berlaku. Saya kan penakut. Tapi saya lagi takut kalau orang apa2kan ayah. Jadi, bila yah nak melangkah keluar rumah je, saya akan tahan,

“ayah, kte tunggu polis datang la…nanti ayah yang kene belasah ngan diorang..”

Ayah akan senyum je. Dulu masa rumah ktorang dirompak, habis kaki ayah kene tetak dengan parang sebab ayah melawan nak selamatkan ktorg. Tapi, ktorg buat muka ok je walaupun kene ikat. Jadi ayah pun dah tak melawan sangat. Masa tu tengok ayah angkat tangan, doa ktorg semua selamat kot. Sayang ayah..

Masa kecil2 dulu, saya memang ditinggalkan dengan ayah sebab mak sangat sibuk keje as engineer. Jadi, seawal umur 7tahun dah masuk dapur, masak untuk ayah. Tapi tak sedap la. Rasa nak muntah masa tu makan masakan sendiri. Tapi ayah rilek je habiskan semua. Ayah memang redha je dengan makanan2 yang saya masak walaupun x sedap. Ayah cakap ni pun ok la…dulu ayah makan lauk garam je. Sayang ayah.

Ayah pandai masak. Kalau mengadu nak makan masakan ayah, ayah masaklah. Ayah pun tak banyak menyusahkan mak. Kadang-kadang ayah basuh je baju sendiri, iron baju sendiri, kemas bilik sendiri. Bekerja sebagai engineer dengan projek di merata-rata tempat, mak memang selalu outstation. Selalunya weekend je baru dapat jumpa mak. Sebab tu mak tak bagi jadi engineer. Tapi ayah tak pernah berkira la dengan apa yang ayah dah buat. Ayah selalu cakap, “Ada isteri macam mak pun ayah dah bersyukur…”.

Huhu..nak husband yang macam ayah…:)

Last word, ayah lagi rajin online berbanding mak, jadi ada possibility ayah menjengah blog anak dia ni..so, walaupun dah wish pagi tadi, nak ulang jugak lagi…happy father’s day ayah!!sayang ayah!!

*bibik & mbah tu bahasa jawa..maksudnya makcik & nenek kot..not so sur about that


>melihat SATU kepada banyak, melihat banyak kepada SATU<

4 comments:

  1. aku tau nape..sebab ko pun baek ngn ayah aku kan? hehe...klau rindu kat ayah aku, nnt kene ar selalu dtg umah..:p

    ReplyDelete
  2. terkejut dgr cerita kena rompak..kalu blh cerita lain kali...nk thu..

    ReplyDelete
  3. insyaAllah...tp, cik anonymous ni sape ek?hehe

    ReplyDelete