Wednesday, November 17, 2010

Rayaku di perantauan

Eido mubarak minna~

Alhamdulillah, kali ni Allah bagi peluang untuk menyambut raya di Jepun. Tambahan pula kelas tiada pada hari ini. Maka seusai solat subuh, dengan cuaca yang sejuk 7 darjah Celcius, saya tunaikan mandi sunat hari raya Aidiladha. Setelah itu, siap-siap, bersarapan sedikit dan bergerak ke Masjid Otsuka yang terletak berhampiran rumah saya(15minit menaiki train).

Sewaktu sampai di train station yang terletaknya masjid tersebut, kelihatan ramai yang berkopiah menuju ke arah train station, menandakan solat sunat hari Raya telah selesai ditunaikan dan mereka perlu bergegas ke tempat kerja masing-masing memandangkan hari ini adalah hari bekerja. Mujur juga hari ini hujan, maka saya dan sahabat pun menyorokkan muka kami dengan payung, menundukkan pandangan dari eye contact dengan orang-orang masjid yang telah selesai bersolat. Kami nekad untuk tetap ke masjid, biarpun solat sudah selesai ditunaikan.

Sesampainya di sana, kelihatan orang ramai beratur panjang menghala ke masjid. Saya dan sahabat pun seakan-akan hairan. Di hujungnya kelihatan gerai-gerai kebab, choco banana, gula-gula dan lain-lain dijual. Maka, kami pun menganggap "diorang ni beratur untuk jamuan makan kot...sebab dah habis solat kan..."

Orang beratur membeli kebab setelah round ke2 solat

Namun, setibanya dihadapan pintu masjid, rupa-rupanya barisan panjang itu adalah barisan orang yang mengambil giliran untuk menunaikan solat sunat Aidiladha. Disebabkan ruang masjid yang sempit, solat terpaksa diadakan banyak kali dan para jemaah terpaksa menunggu giliran untuk bersolat.

Sugoi!!MasyaAllah, ramai rupanya umat Islam di bumi Jepun ini. Ramai rupanya yang nak bersolat jemaah di masjid, biar terpaksa beratur dalam hujan pun. Saya seakan-akan terlihat sinar kebangkitan Islam semula. Biar bermacam masalah yang melanda umat hari ini, selagi masih ada golongan yang mahukan Islam, komited dalam beramal dengan Islam, insyaAllah cita-cita menjadikan Islam itu ustaziyatul alam akan tercapai jua satu hari nanti.

Ramainya para pemuda ni, sampai kami tiada ruang untuk masuk ke ruangan solat wanita. Dengan keadaan teragak-agak nak masuk, sahabat saya bertanyakan seorang perempuan di gerai di luar masjid, (dialog dalam bahasa jepun tapi sudah dialih bahasa)

"Boleh masuk ke ni? Macam mana nak masuk?"
"Boleh, awak cakap je, tumpang lalu..."

Maka, kami pun meredah mereka. Satu lagi keindahan Islam yang menakjubkan saya. Para pemuda tersebut memberi laluan kepada kami. Malah ada pakcik(bangsa ape tak tau) yang tolong cakap kat pemuda-pemuda yang berasak-asak untuk keluar dan masuk masjid,

"Brothers, make way please...let the ladies first..."

Tapi ada juga yang tidak mendengar, atau mungkin mereka sedang mencari-cari kasut di hadapan masjid sebelum memberi laluan kepada kami. Laluan sedikit terbuka, tapi memang tak boleh mencelah masuk ke ruangan wanita tanpa bersentuhan dengan mereka. Sekali lagi pakcik tersebut mendepakan tangannya dan menolak brothers yang menghalang laluan kami, dan memberikan laluan yang agak luas untuk kami lalu.

Subhanallah~!!Indahkan Islam mengajar umatnya untuk memelihara dan menghormati para wanita. Hampir menitis air mata saya mengenangkan pakcik tersebut dan betapa bertuahnya saya memeluk Islam. Ya Allah tetapkan hatiku untuk terus bersama dan izzah dengan agamaMu.

Setelah itu kami ke Malaysian Embassy untuk makan besar bersama rakan-rakan Malaysia di sekitar tokyo.

Comel kan baby ni? Macam astronaut bile pakai baju sejuk (anak nihonjin muslim)
Jumpe di masjid Otsuka



p/s : saya kehilangan handphone sewaktu di Embassy. Sesiapa yang berhajat untuk menghubungi saya boleh berhubung melalui housemate saya buat masa ini.

2 comments:

  1. zu,yabainye....ilang nset lak..
    cuai kamu ini ye...last bile pegang nset?
    ms msuk jmpe pm bw msuk nset x?

    btw,baby austronaut 2 comell...sgt2 comell

    ReplyDelete
  2. @berd

    hayai desune~
    erk, sy rase sy memang loklak sikit orangnye.
    bahase org perak ni xtau berd paham ke x.
    ntah la oboetenai...dh gi embassy dh td try cr tp xde..x igt last letak kt mne..dh tny softbank, die ckp die detect hp tu ade je lg kt embassy...saa ne..

    p/s:comel kan baby?x sabar nak maen anak luni~yeay, nak jd makcik dah..

    ReplyDelete