Thursday, November 25, 2010

konokokoro dan facebook

Assalamualaikum...

Minggu ni cuti dan saya bertapa meluangkan masa bersama sahabat-sahabat yang dekat tapi jauh di sini. Semoga Allah sentiasa memelihara ukhwah kami dan semoga kami sentiasa mensyukuri nikmatnya mengurniakan kami sahabat-sahabat yang menyenangkan hati.

Alhamdulillah...konokokoro dah ada facebook. Padam mulanya saya memang bertegas untuk tidak mempunyai facebook kerana beberapa ketakutan.

1. Masa
2. Pergaulan
3. Teknologi

3 perkara ini yang menjadikan saya takut untuk mendekati fb ini. Sebagai manusia biasa, terus terang, pengurusan masa saya tidaklah sebaik mana, maka masa yang ada sepatutnya dimanfaatkan kepada perkara yang lebih berfaedah menjadikan saya takut untuk mendekati fb yang dikatakan berjaya mencuri banyak masa rakan-rakan saya yang bergelumang dengannya. Pergaulan juga begitu. Fb seakan membuka pintu kepada fitnah yang lebih besar. Berkenaan dengan teknologi pula, saya memang tidak mahir bab ini, orang cakap orang yang tidak berilmu, lebih mudah untuk diperdayakan. Makanya, saya langsung tidak berminat dan menutup pintu hati terhadap fb sehinggalah satu saat, seseorang menyedarkan saya dengan sebuah hadith.

Hadis Ibn Umar R.A, "Seorang mukmin yang bergaul dengan orang ramai dan bersabar di atas kesakitan yang timbul akibat pergaulan itu, adalah lebih baik daripada mukmin yang tidak bercampur dengan orang ramai dan tidak sabar di atas kesakitan akibat pergaulan itu"
(Al-tirmizi 2507, Ibn Majah 4032)
Tak dinafikan, fb merupakan satu lagi lorong yang jika dimanfaatkan sebaiknya mampu menyumbang kepada perkembangan dakwah Islam itu sendiri. Dan pasti bersabar dengan kesakitan dan teguran akibat percampuran itu lebih baik dan akan membuatkan kita lebih kebal dan kuat menjaga diri. Maka, setelah berfikir panjang, saya pun telah membuat 1 akaun fb. Kepada rakan-rakan di luar sana, add la saya =). Semoga dapat mengeratkan lagi ikatan hati antara kita. Tapi maaf andai ada komen-komen dan sebagainya yang saya tak reply, sebab saya memang kurang bab teknologi. Dekat mana wall saya pun saya tak tahu sehingga diberitahu. Saya hanya diajar untuk post status sahaja oleh teman serumah saya. Mungkin cukup sekadar itu kot yang perlu saya tahu setakat ini. InsyaAllah, ada masa nanti saya teroka lagi lorong mana yang baik untuk dimanfaatkan di sini. =)


Sekali lagi peringatan untuk diri sendiri,

"Sesuatu yang kecil boleh menjadi BESAR sebab niat, sesuatu yang BESAR boleh menjadi kecil sebab niat."

"Melihat SATU kepada banyak, melihat banyak kepada SATU"

2 comments:

  1. waaaaaaaaaaaaaah dzu~
    kangen bangat nih!

    nway, i lap u. -nk ckp tuh jek-

    ReplyDelete
  2. hee...sayang kamu jugak wawa~

    rindu zaman dulu2...
    semoga ukhwah kita dirahmati Allah..
    kekal hingga ke syurga =)

    ReplyDelete