Sunday, November 14, 2010

Trip ke Korea, Winter 2010(kepada yang berkenaan)

Ketua : Farah Liana bt Mohd Redzuan

Bendahari : Nafisah bt Hamidon

Pendahuluan

Alhamdulillah, setelah di shortlisted, kita seramai 11 orang akan bersama-sama ke trip menziarahi bumi Korea pada winter kali ini. Segala maklumat tentang lawatan kita kali ini adalah seperti yang tertera di bawah. Namun ini semua hanyalah sekadar perancangan kita, manusia yang hakikatnya lemah dalam merancang, yang pandangannya tak mampu untuk melihat masa depan. Mungkin berlaku perubahan dari semasa ke semasa, harap semua dapat berlapang dada dengan setiap perubahan. Apa yang utama adalah niat kita ke sana. Apa yang ingin kita capai dengan ke sana. Kita berhabis duit, penat lagi, menahan cuaca sejuk, mungkin terpaksa berlapar, sakit hati dengan ahli rombongan, harap segalanya mendapat ganjaran di sisi Allah SWT, dan menambah keimanan kita kepadaNya.

Life is about making decision. Setiap kita akan mendapat apa yang kita niatkan. Setiap kita juga bertanggungjawab atas setiap jalan yang kita pilih dalam hidup ini. Segala yang diaturkan, perkara yang dilistkan sebagai perkara wajib dibuat, kepatuhan kepada ketua bergantung kepada diri kita sendiri untuk mematuhinya atau tidak. Tidak timbul isu paksaan di sini. Terpulang kepada anda semua untuk melaksanakannya atau tidak. Tapi kesatuan antara hati-hati kitalah yang akan menjayakan trip kali ini, dengan izinNya jua. Doa-doa kitalah akan menambah barakah terhadap lawatan kali ini. Kesabaran dan kerjasama antara kita jualah yang akan membuahkan kemanisan ukhwah di antara kita.

Semoga trip kali ini menjadikan kita lebih dekat denganNya, lebih ringan untuk patuh kepada suruhan dan laranganNya, lebih menghargai erti sebuah ukhwah dan persahabatan yang dijalin keranaNya.

Objektif

1. Menambah keimanan dengan melihat keindahan bumi sonata ciptaan Allah SWT

2. Merasai kemanisan ukhwah, membetulkan niat kita berhubungan kerana Allah SWT

Penginapan 28~29 Dec

JIN Guesthouse, seorang ±20000Won/per nite.

Penginapan 30Dec~3Jan

Rumah student Malaysia di Seoul.

Makan&Minum

Masak sendiri dan makan di restoran halal/restoran makanan Korea. Tertakluk kepada suara ramai.

(Pencarian makanan halal di Korea mungkin lebih susah dari Jepun, student Malaysia di sana suggest kita untuk masak sendiri, lagipun disediakan dapur di Guesthouse)

Kos

Segala perbelanjaan di sana, termasuk kos penginapan, transport, makan minum, shopping dan sebagainya adalah sebanyak ±350000Won=±25000Yen. Tertakluk kepada kadar penggunaan wang masing-masing.

Tentatif

28 Dec 2010

Ketibaan di bumi sonata lebih kurang pukul 1600petang waktu tempatan. Bergerak terus ke JIN Guesthouse. Perjalanan menaiki bas, mengambil masa lebih kurang 1jam 45 minit dari airport, dengan kos ±15000Won. InsyaAllah, bajet untuk sampai dan check in di Guesthouse, pukul 1800petang. Rehat, urusdiri dan lepak-lepak sehingga jam 2000malam.

Seterusnya kita akan ke bandar Myeongdong. Terletak 1 stesen dari Guesthouse. Tempat menarik untuk aktiviti membeli-belah aka shopping.

29 Dec 2010

Untuk perjalanan hari kedua, waktu tak dapat nak diperincikan, terpulang bagaimana kita di sana nanti. Namun, tempat-tempat yang di plan untuk dikunjungi adalah:

1. Namdaemun

Tempat shopping yang murah dan berpatutan untuk barang-barang seperti brooch dan omiyage. Ala-ala Pasar Siti Khadijah di TerengganuKelantan, ataupun Ueno di Tokyo. =)

2. Ittaewon

Ini pun tempat shopping juga. Mari melabur lagi di sini. =) Di Bandar ini juga terdapat restoran makanan halal. Bajet untuk solat zuhur dan asar di sini sambil menikmati makanan halal setelah penat shopping.

3. 63 Building

Kalau siapa yang biasa tengok drama Korea, bangunan ni banyak dipopularkan, dikatakan sangat cantik pemandangan waktu malam dari atasnya. Maka, kita juga insyaAllah, tidak akan ketinggalan untuk melihat keindahan bumi sonata dari tingkat 63 bangunan ini nanti.

4. Han River

Menikmati pemandangan malam yang cantik di Sungai Han. Kalau berpeluang mungkin kita akan menaiki cruise merentasi sungai ini.

30 Dec 2010

Hari ini dikhususkan untuk aktiviti bermain salji. Kita akan bertolak ke kawasan bersalji untuk sama-sama mencuba sukan-sukan yang melibatkan salji seperti ski, snowboard dan lain-lain. Setakat ni masih tak jumpa lagi kawasan yang berdekatan dengan Seoul. Kebanyakan tempat-tempat bersalji yang menarik terletak di utara Korea Selatan, dan perjalanan ke sana mengambil masa yang agak lama. Mungkin seperti kita mahu ke Hokkaido. Tapi ada juga yang berhampiran(2 jam lebih dari Seoul). Kalau sesiapa ada info tempat menarik untuk kita bermain salji, sila maklumkan ye.

Pagi sebelum bertolak kita akan check out dari Guest House, tempatkan segala barang di rumah student Malaysia dahulu sebelum bertolak ke tempat Ski. Perjalanan mungkin panjang, dan kita akan menghabiskan keseluruhan hari di sana sebelum pulang semula ke rumah student Malaysia pada malam tersebut. Bermain dengan salji akan membasahkan pakaian kita. Maka, harap semua bersedia dengan sebuah beg kecil selain beg besar kita untuk memudahkan kita membawa pakaian persalinan.

Kos juga bergantung kepada tempat ski yang ingin dikunjungi. Akan dimaklumkan kemudian.

31 Dec 2010

Badan dah penat. Duit pun dah habis membeli-belah. Maka hari ini kita akan berjalan melihat keindahan alam di Pulau Nami(Nami Island). Pulau yang cantik terletak berhampiran Seoul. Dipopularkan oleh cerita Winter Sonata. Hari ini kita akan bergambar kenangan sepuas-puasnya di sini.

Malamnya kita akan bergerak ke Camp Site, untuk join program winter gathering student Malaysia di Korea. Beramah mesra dan menambah kenalan. Mana tahu lepas ni kita akan ke sini lagi kan?

1 Jan 2010

Berprogram bersama student Malaysia Korea sepanjang hari. Program indoor dan outdoor. Main salji dengar talk dan sebagainya.

2 Jan 2010

Bertolak pulang ke rumah student Malaysia dan bersiap-siap untuk ke destinasi terakhir. Kita akan menaiki Korea Tower, bershopping kali terakhir di kawasan sekitarnya. Dinner terakhir dengan masakan Korea.

3 Jan 2010

Pulang ke nihon.

Perkara Wajib dibuat

Sebelum Terbang ke Korea

1. Mulai hari ini, berdoa agar Allah selamatkan perjalanan pergi dan balik kita. Semoga diberkati permusafiran kita, dirahmati ukhwah di antara kita.

2. Pagi sebelum bertolak, solat sunat musafir 2 rakaat di rumah masing-masing.

3. Flight kita semua adalah selepas masuknya waktu Zuhur, maka harap semua dapat tunaikan solat Jamak takdim, qasar sewaktu di Narita/Osaka airport.

4. Sebelum bertolak, pastikan niat kita ke Korea adalah seperti yang tertera di objektif. InsyaAllah kita akan dapat apa yang kita niatkan. Harap perjalanan kita tidak menjadi sia-sia tanpa pahala disisiNya.

5. Sebab kita bertolak secara berasingan, berlainan airport dan sebagainya, harap di setiap airport sebelum bertolak dilantik seorang yang akan mengetuai bacaan doa untuk musafir, sebelum menaik kapal terbang.

Sewaktu di Korea

1. Setiap solat fardhu dilaksanakan secara berjemaah, kecuali ada kesulitan tertentu(solat di tempat umum, laluan orang ramai yang sempit) yang tidak membolehkan kita untuk berjemaah.

2. Membaca al-Ma’thurat secara berjemaah selepas solat subuh.

3. Menjaga niat kita ke sana dan bersabar dengan sebarang kesulitan.

4. Patuh pada setiap arahan ketua.

Selepas Pulang dari Korea

1. Solat sunat syukur 2 rakaat kerana selamat tiba.

2. Muhasabah kembali segala yang telah kita lalui,adakah kita mencapai objektif ke sana ataupun tidak. Perbaiki segala kelemahan diri.

注意事項

1. Kita akan ke sana sewaktu winter, maka siang akan menjadi lebih pendek daripada malam. Cuaca sejuk, masa mungkin sangat padat, harap semua dapat all out untuk menjayakan trip kali ini. =)

2. Kita pergi secara berkumpulan, ada 11 kepala di sini, maka ada 11 ragam juga. Ada yang shopping brooch 5 minit, ada juga yang memilih brooch sampai 2 jam lamanya. Harap semua dapat bertolak ansur antara satu sama lain dan patuh pada arahan ketua.

3. Ini sekadar perancangan awal. Jadual mungkin berubah bergantung kepada keadaan kita dan pengurusan masa kita di sana.

4. Sebarang ketidakpuashatian, bolehlah dirujuk terus kepada ketua.

Lain-lain

Lain-lain perkara bilangan baju yang perlu dibawa, bekalan makanan, pembahagian tugas memasak dan sebagainya akan diupdate dari semasa ke semasa.

Wallahu'alam.

Yang menjalankan tugas,

Dzulaikha Mat Zaini

AJK Penyiaran dan perhubungan

1. dzu, pasar siti khatijah kat kelantan laa. pasar payang baru terengganu. hehe. jeles aa. nak ikut jugak!

2. zu.....pasar siti khadijah tu kat klate la :D

3. tq zu tlg uruskan...:)

4. wuaaaaaaaa2...pasar siti khadijah tu kat klate..
    ambo ore klate..sob3..

5. @erleen, bila& anonymous

terima kasih atas teguran...
    orang kelantan kene tukar nama pasar ni, kalau Pasar Mek Khadijah ke, baru ar ade identiti Kelantan kan, dop gitu? hehe...

gomen, da terconfuse~
    ambo ore Perak..jange la marah ambo..

6. waa...zu...ak,fana,adi dr osaka airport..huuuu...wah,rse mcm nk g berperang lak!haha

tq atas pengurusan dan peringatan..

berd,apa lagi,jom ler...haha

7. subhanallah, selamat berjaulah dz dan rakan2!!!moga jaulah winter kali ini memberi seribu satu pengalaman dan pelajaran..dan sambil menyahut galakan drpd Allah sndiri dlm Quran utk berjalan di muka bumi...

iAllah huda akan jaulah ke turki cuti winter ini,doakan!!! :)

8. Salam wbt..

@berd
    ape lagi berd...jom ar =)
    insyaAllah, pasni kite plan jaulah tempat lain plop kalau ade rezeki eh...

@fani
    eh, kite memang gi perang ar dik ;p
    perangi jahiliah2 dlm diri...spy kte dpt jadi insan lebih baik lps ni...insyaAllah...
    bermusafir bersama memang byk cabarannya, sbb perangai org macam2 kan...mase ni bleh lihat true colour sahabat kte(hadith rasulullah SAW)...n mengajar kte utk lbh banyak sabar & tolak ansur...

@alhuda
    insyaAllah...huda doakan yang terbaik utk kami ye...semoga Allah permudahkan juga jaulah huda winter ni..=)

9. salam..wow,bestnyer...pnginapan tu cmne leh booked?..korg ade tour guide ker?..nk p gaks..

10. @faizah

w'salam...ade2..huhu...ade kawan kat korea =)
    meh gi skali...leh jalan2 sekali~

btw, kalau nk melawat/jalan2 kat korea boleh email KiMS@ISMA Korea(http://www.kimsnet.info/v2/)..
    diorg boleh bantu utk carikan penginapan, makanan halal dll.

11. As Salam,
    Salam perkenalan...
    Perancangan dan perjalanan yang menarik....
    Untuk Winter Tahun 2011, tiada sebarang perancangan?

12. jarang nampak trip mcm ni.. ada trip untuk 2013?

13. assalam. jin guesthouse tu, toilet nye private @ public?