Saturday, July 18, 2009

kokoro junbi : tolong doakan bleh?

Maaflah memungkiri janji sendiri untuk tidak buat post selama 2 minggu ni. Sebab, saya sangat lemah saat ini, dan perlukan doa dari anda semua untuk saya terus kuat meneruskan perjuangan.

Alhamdulillah, lepas sudah paper subjek kikou..Paling susah kanaa...Saya rasa macam saya tinggal 2 soalan je..tapi bila orang tanya macam2, saya rasa banyaknya soalan yang saya tinggalkan kosong...dou shiyou..

Prinsip Yang Memakan Diri
Saya ada satu prinsip yang saya pegang selama ini. All or nothing. Samada dapatkan semua, atau tak dapat langsung. Sebab saya jenis yang takutkan kegagalan, jadi saya hanya akan masuk bertanding jika saya yakin saya boleh menang. Kalau tak, jangan harap saya akan libatkan diri. Sebab saya takutkan kekalahan. Tak sanggup untuk merasai sakitnya kegagalan.

Kalau jawab soalan, saya kena pastikan jawapan saya betul. Kalau saya tak yakin dengan jawapan tersebut, saya tak boleh nak merapu dan pura-pura tulis yang saya boleh jawab sedangkan saya tak faham atyau tak tahu jawapannya. Maka, saya hanya ada pilihan untuk jawab dengan betul atau biarkan kosong.

Soalan kikou yang teramat banyak, menjadikan saya pilih yang mana saya boleh buat sahaja. Ingatkan ada masa untuk mengulang soalan2 yang akan mengambil masa yang agak lama untuk saya fikir dan ingat semula, tapi xcukup masa rupanya. Inilah kelemahan saya. Saya tak reti nak mengarut tentang soalan yang saya memang tak reti nak jawab. Prinsip yang memakan diri sendiri akhirnya.

Tak semua yang kita nak kita akan dapat
Saya tak pasti mengapa, tapi hati saya sangat menginginkan kejayaan yang cemerlang dalam peperiksaan kali ini. Mungkin untuk meyakinkan hati tentang pemilihan tokyo rika sebagai universiti sebagai tempat belajar kat nihon nanti, dan mungkin juga sebab ingin buktikan pada semua orang yang saya tak berubah lagi. Saya masih boleh score lagi. Sebab tu saya kuarantin diri daripada online dan bukak laptop sepanjang minggu peperiksaan. Sebab saya memang inginkan yang terbaik kali ini.

Tapi, tak semua yang kita nak kita akan dapat. Saya dapat merasakan aura result saya akan jadi teruk bila saya begitu bersungguh2 inginkan kejayaan cemerlang sem ni. Biasanya kalau saya bersungguh2 inginkan sesuatu, pasti saya tak akan dapat apa yang saya hajati sangat2 tu.

Saya nak sangat2 dapat straight A1 dalam SPM, tapi saya tak dapat.

Saya nak sangat2 belajar kat Europe, tapi saya tak dapat.

Saya nak sangat2 jadi hamba yang sentiasa redha dan sabar dengan dugaanNya, tapi itulah yang paling susah untuk saya buat.

Suatu ketika, saya pernah menangis sebab result yang teruk. Seseorang berpesan kepada saya,

"kalau tangan tak sampai untuk capai bintang, janganlah target untuk mencapainya. Nanti kalau jatuh, sakit."

Selalunya saya hanya bercita2 nak panjat pokok rambutan sahaja. Tapi kali ini bercita2 nak panjat pokok kelapa. Kalau jatuh mesti sakit kan? Saya sudah merasakan aura kesakitannya selepas selesai menjawab exam kikou.

Tapi tidak bermakna saya dah berputus asa dengan rahmat dan pertolongan Allah. Kalau maryam boleh melahirkan nabi Isa tanpa ayah, dan Abu Dzar juga mendapati rumahnya tidak terbakar walaupun ramai yang melihat rumahnya terbakar, saya tetap yakin dengan kuasa Allah SWT. Tak mustahil kertas jawapan yang banyak kosong itu akan terisi dengan jawapan2 yang betul, sebab saya sangat yakin dengan pertolongan Allah SWT.

Kokoro no junbi(Persediaan hati)
Apapun, sebelum saya terjatuh dari pokok kelapa yang saya sedang panjat(saya memang tak berharap saya jatuh), saya harus buat persediaan. Kena sediakan tilam2 kat bawah, panggil ambulans, sediakan ubat-ubatan dan sebagainya. Supaya apabila saya terjatuh nanti, saya tak terus mati(berputus asa dari rahmatNya).

Dengan kata mudahnya, saya perlu bersedia dari sekarang, supaya di hari pengambilan result nanti saya mampu untuk tersenyum dan menerima segala yang telah ditetapkanNya sebagai perkara yang terbaik untuk dunia dan akhirat saya. Juga untuk iman saya. Saya perlu bersedia untuk menghadapi segala kemungkinan. Bersedia untuk menghadapi kegagalan.

Cerah cakap, kalau rasa nak nangis, nangis je la. Tapi rasulullah SAW cakap sabar tu adalah saat pertama kita diuji. Bukan setelah 1liter air mata ditumpahkan atau 1000 rungutan yang terkeluar. Memang sakit kalau jatuh dari tempat tinggi, jadi saya berharap kesakitan ini akan membawa saya ke syurgaNya. Semoga pahala untuk kesabaran menghadapi dugaanNya kali ini mampu saya perolehi.

Kalau dulu saya mengambil masa selama 2 hari untuk berhenti menangis mengenangkan result SPM saya, kini saya berharap saya mampu mengambil result dengan senyuman di bibir. Saya juga berharap saat itu, hati saya akan bersyukur sebab dipilih Allah untuk diuji dengan dugaan yang amat berat ini, tanda kasih sayangNya pada saya.

Jadi, kene banyakkan usaha, amal dan baca al-Quran.
Semoga saya terus tabah menghadapi segala ujian dariNya.
Semoga saya dapat menerima segalanya dengan hati terbuka.

Tolong doakan yang terbaik untuk saya boleh?
Biarlah kalau berjaya, kita jadi hamba yang bersyukur dengan nikmatNya.
Kalau gagal, jadi hamba yang redha dengan ujianNya.

Terima kasih, minna mo gambattene...


>melihat SATU kepada banyak, melihat banyak kepada SATU<

2 comments:

  1. zu2...kamu mampu..hidup tk menarik kalu tk pernah gagal...senyumlah walau apa pun yg terjadi dalam hidup kamu...

    ReplyDelete
  2. salam...tq atas kata2 tersebut....
    alhamdulillah...miyahara sensei cakap sumorg lulus subjek kikou..

    Yakinlah dengan pertolongan Allah...
    Allah pasti tak akan menghampakan hamba-hambaNya~

    ReplyDelete