Friday, January 21, 2011

mari berkenalan~

Assalamualaikum...post ini khas untuk x-housemate saya..
2 tahun kami serumah, mungkin masih tidak mampu untuk berkenalan dan taaruf dengan lebih baik dengan beliau...maka, di kesempatan ini, saya listkan 25 perkara tentang saya yang mungkin awak belum tau lagi...semoga kita dapat lebih memahami antara satu sama lain...sayang kah~

Info ini diambil/dipetik daripada karektor orang yang lahir di bukan januari menurut kajian Dr Fadzilah Kamsah yang saya rasakan bertepatan dengan diri saya.

1. Bercita-cita tinggi dan serius
Tak dinafikan, dalam apa jua bidang yang saya ceburi, saya tak dapat elak untuk target yang terbaik. Kebaikannya, saya akan berusaha bersungguh-sungguh untuk mencapai apa yang saya targetkan, tetapi keburukannya, saya akan jatuh/sakit/down bila saya tidak berjaya mencapainya. Orang cakap lagi tinggi kita target, lagi sakit kalau kita jatuh.

2. Suka mendidik dan suka dididik
Saya gembira bila dapat ajar/sampaikan/bagitahu/kongsi dengan orang lain apa yang saya tahu dan faham. Saya juga gembira bila ada orang ajar/sampaikan/bagitahu/kongsi dengan saya apa yang saya tak tahu.

3. Sangat mudah melihat kelemahan orang
Mungkin, tapi saya jenis yang tidak kisah, sebab saya tahu itu bukan dalam kawalan diri saya. Yang saya boleh lakukan adalah berbaik sangka dan menerima segala kelemahan itu seadanya, kerana setiap kita adalah manusia. Makhluk yang punya kelemahan.

4. Suka mengkritik
Ini sangat sebati dalam diri saya dan sedaya upaya cuba saya kontrol. Tapi kadang-kadang apabila bersama rakan-rakan yang telah lama mengenali diri ini, saya terlepas juga usikan-usikan yang mungkin terselit kritikan. Gomennasai..insyaAllah cuba perbaiki lagi pasni. rasulullah cakap, "lebih baik diam daripada berkata yang sia-sia."

5. Rajin dan setiap yang dibuat nampak keuntungan
Saya nampak point ini lebih kurang dengan point no 1. Tapi saya hanya akan jadi macam ni bila saya meletakkan target dalam sesuatu yang saya nak capai. Mak saya selalu cakap, "Mak tak risau bila akak nak buat something. Sebab mak tau, akak akan usaha sungguh2 sampai akak dapat. Tapi mak risau, bila akak tak tau ape yang akak nak, tak tau ape matlamat dan target yang akak nak capai."

6. Suka pada kecantikan, kekemasan dan teratur.
Saya rasa point ni ada pada setiap kita individu Muslim. Memang fitrah manusia Allah jadikan sukakan sesuatu yang cantik, kemas dan teratur. Apa yang berada dalam lingkungan kawalan saya, akan saya pastikan berada dalam keadaan cantik, kemas dan teratur. Tapi sensei saya cakap, "orang yang proaktif adalah orang yang akan berusaha menjadikan kawasan yang bukan dalam tanggungjawab dia pun cantik, kemas dan teratur." Kene usaha lagi nampaknya untuk jadi proaktif.

7. Bersifat sensitif
Saya tak suka sifat ni. Saya tak suka Dzulaikha yang sensitif. Saya suka untuk percaya bahawa saya adalah seorang yang tak sensitif walaupun kadang-kadang saya jadi sensitif dan mudah terasa. Tapi saya yakin, kita adalah apa yang kita fikirkan. Jadi, setiap kali timbul perasaan ni, saya akan cakap kat diri sendiri, "Ape la..ini pun nak terase..lemah betul la ko ni...suke fikir yang bukan-bukan...padahal orang tu tak sengaja pun...kifarah dosa ni...dosa aku sakitkan hati orang lain..". Umat Islam kuat! Berjiwa sensitif penting, supaya kita sedar keadaan umat, tapi sensitif/cepat terasa hati ni akan menjadikan kita lemah dan memutuskan banyak ikatan ukhwah. Beware girls~ Termasuk diri ini.

8. Berfikiran mendalam
Kadang-kadang ya dan kadang-kadang tidak. Saya antara orang yang paling cepat fikir dan putuskan apa yang nak dibeli bila keluar shopping dengan kawan-kawan. Saya tak fikir banyak bila saya tau itu baik untuk saya. Tapi kadang-kadang , disitu berlaku kesilapan bila saya tersalah cara atau terlalu cepat bertindak tanpa fikir implikasi-implikasinya. Satu yang saya yakin, Rasulullah cakap, "Takkan menyesal mereka yang bermusyawarah dan beristikharah." Jadi untuk elakkan kita menyesal, better kita bincang dan istikharah dulu. Itu lebih baik untuk hati kita, agar kita tak salahkan Allah nanti bila sesuatu turns out not to be like what we're expecting.

9. Pandai mengambil hati orang lain
Ini saya tak boleh nilai. Kene tanya orang yang di ambil hatinya oleh saya. "Kah, saya tengah cuba ambil hati awak ni, awak rasa terambil tak?hehe =)"

10. Pendiam kecuali diransang
Saya rasa point ni betul. Memang saya banyak cakap. Tapi saya hanya banyak cakap dengan orang yang saya dah kenal lama dan saya selesa berbicara dengannya. Kalau tiada ransangan untuk bercakap(kalau orang tak tegur atau sapa), biasanya saya akan diam. Sewaktu interview JPA dulu, apabila group discussion, saya senyap je sampai interviewer minta saya bagi pandangan. Masa tu baru saya sedar, saya tak bercakap lagi rupanya.

11. Agak pemalu
Sebab tu kot saya jadi pendiam kecuali diransang.

12. Mempunyai daya tumpuan yang sangat tinggi
Ini mungkin benar. Bila saya fokus terhadap sesuatu yang saya buat, saya takkan boleh dengar orang lain cakap dengan saya. terutamanya apabila saya membaca.

13. Mudah mendisiplinkan diri
Ini pun hanya akan terjadi bila saya nakkan sesuatu. Sebab tu saya tak suka cuti dan waktu lapang. Ia akan membuatkan saya nak rehat dan tidak produktif. Mengikut kajian saya terhadap diri saya sendiri, waktu lapang lebih mudah untuk membuatkan saya futur, sebab saya tak tahu macam mana nak gunakan masa saya. Ya Allah, bantulah hambaMu ini..

14. Badannya sihat
InsyaAllah, saya rasa saya sihat. Saya tak suka makan sayur dan buah. Tapi, bila saya bertanya seorang sahabta, apa yang perlu saya perbaiki tahun ni tentang diri saya, dia cakap, "Kurangkan makan benda manis. Sebab badan ni kita nak pakai lama." Salah satu ciri yang perlu ada dalam diri seorang Muslim, adalah tubuh badan yang sihat. Saya dah start makan salad! =)

15. Cukup sayang pada kanak-kanak
Ya, saya sangat sukakan kanak-kanak. Antara cita-cita saya adalah nak membuka sebuah tadika pada umur 30~35tahun. Ustaz Abdul Halim adalah antara insan yang saya kagumi. Seorang engineer, ustaz, dan juga pengusaha tadika. Umur ustaz belum mencecah 50tahun(rasanya), tapi ustaz dah ada 4 cawangan tadika. Ustaz cakap dakwah kepada masyarakat, melalui tadika efektif. Bukan sahaja dapat didik kanak-kanak, tapi bila ada event(maal hijrah, maulidurrasul dsbgnya), boleh invite parents ekali datang sekolah dengar talk. Secara tak langsung, boleh sampaikan dakwah kepada masyarakat.

16. Suka duduk rumah
Saya suka duduk rumah. Saya rasakan perlunya mujahadah yang besar untuk saya melangkah keluar(iron tudung, pakai stokin dll). Jadi saya sangat suka duduk rumah. Kecuali dalam keadaan sekarang, rumah ni terlalu sejuk untuk didiami. Saya lebih suka ke universiti, sana lebih panas dan selesa.

17. Setia pada segala-galanya
Saya susah untuk ubah fikiran bila saya dah mula menyukai sesuatu. Kalau saya suka sesuatu jenama, saya akan terus menggunakan jenama tersebut. Kalau saya suka dengar satu lagu, saya hanya akan ulang dengar lagu tersebut.

18. Perlu belajar kemahiran sosial
Saya selalu cakap lepas. Kadang-kadang saya rasa benda tu normal dan merupakan satu kebenaran, tapi sebab saya kurang kemahiran sosial, cara penyampaian saya selalu menyebabkan orang yang mendengar sakit hati dan tak boleh terima. Saya perlu belajar lagi kemahiran sosial. Semoga dapat jadi seperti Rasulullah SAW.

19. Sifat cemburu yang sangat tinggi
Sangat tinggi?Kadang-kadang saya tak dapat elak untuk rasa cemburu pada orang yang punya banyak kelebihan, lebih dari saya. Saya juga tak suka persaan ni. Bila perasaan ni datang, saya kan berdoa semoga Allah kurniakan lebih lagi pada orang tersebut(Biar padan muka saya yang suka cemburu dekat orang). Alhamdulillah, bila doa macam ni, hati lebih tenang. Kalau orang tu dapat lebih lagi pun, kita akan rasa tenang, sebab tu doa kita yang Allah dah makbulkan. Dan bila kita berdoa untuk seseorang tanpa pengetahuannya, sbeenarnya waktu berdoa tu, ada malaikat yang mendoakan perkara yang sama untuk kita. Percayalah!

Ok, yang dilistkan oleh Dr Fadzilah Kamsah dah habis. Ini lagi 6 point yang saya discover pasal diri saya.

20. Sangat suka makan coklat dan kek.
Saya boleh habiskan sebiji kek coklat dalam satu hari. Saya sangat suka coklat. Kawan-kawan nak beli omiyage(buah tangan), belikan coklat untuk saya ye =). Tak rasa lagi coklat dari Dublin =), india =), Hiroshima =), New Zealand =), Czech =), Korea =), Paris =), New York =) dan lain-lain. (Orang yang makan cili je rase pedas ni..=))

21. Saya suka membaca
Tak kisah bahan bacaan ape pun. Saya suka membaca. Saya suka duduk rumah dan membaca. Tapi, tak semua bahan bacaan sesuai untuk dibaca. Naqibah saya pesan, "kalau suatu buku tu, kita rasa tak boleh baca bismillah masa nak buka untuk baca, maksudnya buku tu tak elok untuk dibaca."

22. Saya lagi suka mengemas dari memasak
Dua-dua skill ni perlu ada pada setiap Muslim, Muslimah terutamanya. Tapi kalau diberi pilihan, saya lagi suka mengemas dari memasak.

23. Saya kedekut(berjimat..)
Saya seorang yang agak kedekut.Eh, berjimat sebenarnya, sebab saya ada banyak cita-cita. Tadika, bakery shop, kereta, rumah, masa depan. Ulama' cakap, "didiklah anak kita 20 tahun sebelum dia dilahirkan." Saya yakin, kewangan pun kita kene start dari sekarang, kalau kita nak anak-anak kita mendapat didikan yang baik. Untuk ke Khalifah Model School pun, yuran kemasukan mencecah RM4000++. Sekolah Hira', bayaran bulanan dalam RM300++. Mane nak korek duit kalau tak mula berjimat dari sekarang?

24. Saya suka menulis
Sebab tu saya wujudkan blog ni. Supaya saya boleh menulis =)

25. Saya sayang sangat sahabat-sahabat saya
Walaupun saya kedekut, saya tak suka berkira dengan orang-orang yang saya sayang. Biarlah saya yang lapar, biarlah saya yang terpaksa pakai baju-baju lama(tak bershopping) asalkan saya dapat berjimat untuk gembirakan hati-hati orang yang saya sayang. Semoga, selamanya Allah bantu kekalkan saya yang begini.

Ok, panjang sangat nampaknya. Selamat berkenalan kah~Semoga dapat bantu kah dalam mengenali diri sendiri jugak. Sebab kah pun birthday bulan 1, sama dengan saya. Birthday sahabat saya ni esok, happy becoming bithday sayang~Semoga ukhwah antara kita, kekal hingga ke syurga.


3 comments:

  1. assalamualaikum..

    sahabatku dzulaikha sayang..
    anda telah membuatkan sy tersenyum membaca entri ini..
    (haha.. terase 'pedas' ni;) )..

    MasyaAllah, rasa seronok bca post ini.terbayang-bayang wajah enti di hdpn, juga bnyk mengingatkan sy untuk merenung diri sndiri.
    kadang-kadang kita x mengenali diri sendiri, x berupaya mencari kekuatan diri. & akhirnya kita berakhir dgn mengatakan 'aku x da kelebihan, apa yg aku blh sumbgkn utk Islam..'.
    Hakikatnya setiap manusia punya kekuatan & kelemahannya tersendiri..
    post begini bukan hanya untuk berkenalan tp muhasahah diri juga..
    moga Allah rahmatimu sahabat...;)

    p/s: dzulaikha pemalu??hee

    ReplyDelete
  2. thenks..ad satu perkara yg menyedarkan sy after bc blog nih...

    ReplyDelete
  3. @mazni mahirah
    waalaikumussalam wbt..

    ye sahabatku mazni sayang...btol3, kenali diri, salah satu cara untuk kita muhasabah dan perbaiki diri...doakan sy eh..semoga dapat hidup dalam hidayah dan iman, mati pun dalam keadaan beriman..

    p/s: pemalu la jugak sikit =)

    @farhanah
    tq sudi jenguk n baca blog ni..yg baik, ambil dan sebarkanlah..yang buruk mohon ditegur dan ditunjuk ajar ye sayang~

    ReplyDelete