Thursday, April 2, 2009

dilema...

Cuti yang panjang baru berakhir. Kini ramai yang telah pulang ke taman bukit pelangi(tbp) atas arahan ypm walaupun kuliah hanya akan bermula pada hari isnin nanti. Hati membuak2 ingin pulang semula ke rumah ingin menghabiskan sisa cuti bersama keluarga tersayang. Emak di rumah sudah pun ditelefon memberitahu anaknya ini ingin pulang ke rumah esok, dan kembali semula ke sini pada hari ahad ini. Namun, sebaik-baik kita merancang, perancangan Allah itu lebih baik. Ada rehlah bersama usrahmate pd 3rd april, meeting KRIM pd 4th april. Juga Program Induksi untuk tenaga kerja apis yang bertempat di Janda Baik pada 3-4april. Kenduri kahwin kakak adni, 3rd april. Hm, betullah seperti kata Imam Hassan al-Banna, "Kewajiban kita melebihi masa yang ada". Dilemma seorang perantau yang rindukan keluarganya. Pulang ke rumah atau ke program. Tunaikan tanggungjawab sebagai anak atau tanggungjawabnya sebagai dai’e, meneruskan perjuangan kecintaannya, Nabi Muhammad SAW? Luangkan masa untuk keluarga atau luangkan masa untuk dakwah? Masih tiada jawapan.

“Katakanlah: "jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari Allah dan Rasul-Nya dan dari berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya." Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik.” (at-Taubah:24)

Tersentak hatiku ketika membaca ayat ini. Menyedarkan diri ini sudah terlalu lama leka. Alhamdulillah,petunjuk dariNya datang jua menyinggah konokokoro(hati ini). Tapi konokokoro seakan tak mahu menerima. teringat kisah saidina Usman yang diizinkan untuk tidak mengikuti perang semata-mata untuk menjaga ibunya yang sudah tua. Konokokoro rindukan ibunya, keluarganya dan rumahnya.



“Dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan dan ucapkanlah: "Wahai Tuhanku, kasihilah mereka keduanya, sebagaimana mereka berdua telah mendidik aku waktu kecil." (al-Israa’:24)

“Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami meminta pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus.”(al-Fatihah:5-6)

Ya Allah,hanya kepadaMu aku berserah dan memohon pertolongan. Peliharalah kedua ibu dan bapaku sebaiknya, kasihilah mereka sebagaimana mereka mengasihiku sejak kecil. Kurniakanlah aku petunjukMu untuk aku memilih yang terbaik buat diriku, keluargaku dan semua umat islam. Amin…



>melihat SATU kepada banyak, melihat banyak kepada SATU<

No comments:

Post a Comment