Saturday, April 25, 2009

alhamdulillah...mitsuketa

ceramah malam tadi oleh pakcik roslan sangat terkesan pada hati ini. Alhamdulillah, jiwa yang kosong kembali terisi. persoalan-persoalan yang timbul memunculkan jawapannya sendiri, dengan rahmat Yang Maha Penyayang. Terasa diri dibelai kembali selepas satu tempoh yang panjang..tempoh futur mungkin. Akibat cuti yang lama, atau telinga yang byk mendengar yg xsepatutnya, atau mungkin akibat pandangan yang tak terjaga. mungkin juga pergaulan, mungkin juga kesibukan dengan report dan shukudai yang banyak di sem baru..atau mungkin faktor2 laen yang tak terungkai lagi, hati ini kelesuan.

Perit rasanya tanpa hidayah dariNya. Sakit tanpa kedamaian hati bersamaNya. You have to sacrifice something to get something. Korbankan sedikit keseronokan dunia, untuk memperoleh hidayahNya. Yakin yang hidayah takkan datang tanpa kehendak dan usaha. Kitalah yang perlu membuka hati, memberi peluang kepada hidayah menerangi diri. walaupun agak sibuk dengan report, shukudai, meeting dan lain-lain, pelu ada sedikit ruang untuk hati ini bernafas. Lari sebentar dari kehidupan dunia yang sentiasa menuntut komitmen diri. Peluang untuk tazkiyatun nafs(membersihkan jiwa) tak datang selalu. Semoga kita sentiasa berada dalam redha Ilahi.

Sedikit perkongsian tentang ceramah pakcik mengenai pewaris Syurga Firdaus. siapakah mereka yang layak untuk syurga tertinggi ini? layak untuk hidup bersama para anbiya', juga dapat menatap wajah Allah SWT sebanyak 2kali sehari. Dapat bertemu kekasih Allah, nabi Muhammad SAW. Merekalah yang disebutkan dalam surah al-mukminun ayat 1 hingga 11. Layakkah kita bukanlah persoalannya. Bagaimana untuk melayakkan diri itu yang utama. Allah sudah menggariskan ciri-ciri mereka, pewaris syurga firdaus. It is on us, whether we want to work on it or not.

Jadikan semua yang kita lakukan sebagai suatu yang bernilai di sisiNya. kalau kita menulis blog, biarlah hasil tulisan kita berfaedah dan menyedarkan hati sendiri dan orang laen. Kalau kita belajar,buat report or shukudai, bersungguh-sungguhlah dengan niat ilmu itu nanti akan digunakan untuk menaikkan nama Islam diseluruh dunia. Kalau kita bergurau, biarlah gurauan itu mengingtkan kita tentang nikmat gembira yang dikurniakanNya. Yang pasti, setiap yang kita lakukan haruslah diniatkan untuk mendapat redha Allah SWT.

Jauhkanlah diri daripada perkara yang sia-sia, yang menjauhkan kita dari hidayahNya. Alhamdulillah..thank you Allah. I've found those answers now. Akal dan hati menjadi azimat, jasad menjadi medium, untuk mencapai SATU matlamat. Redha Allah dalam setiap tindakan. Rahmat Allah menjadi buruan, untuk menempatkan diri di Syurga firdaus tanpa hisab. Pertemuan denganNya adalah cita-cita tertinggi. Pertemuan seorang hamba dengan PenciptaNya. Bekalan harus dicari, bermula dari sekarang. Ajal tidak mengira usia. Kita diazan dan diiqamahkan ketika lahir, disolatkan ketika mati. Sesungguhnya hidup ini seSINGKAT jangka waktu azan dan solat. We dont have much time actually..Let's begin~



>melihat SATU kepada banyak, melihat banyak kepada SATU<

No comments:

Post a Comment