Wednesday, April 8, 2009

bila hatiku berbicara...


Hadirnya tanpa kusedari
Menggamit kasih cinta bersemi
Hadir cinta insan padaku ini
Anugerah kurniaan Ilahi

Ya Allah
Jika dia benar untukku
Dekatkanlah hatinya dengan hatiku
Jika dia bukan milikku
Damaikanlah hatiku
Dengan ketentuan-Mu

Alhamdulillah..semakin diri ini menginjak usia, semakin banyak dugaan dan ujian daripadaNya dalam mematangkan diri ini. Sesungguhnya rasa cinta ini adalah kurniaan daripadaNya. Mungkin juga ujian buat diri ini, sejauh mana saya mampu berjihad melawan hawa nafsu. Juga untuk melihat bagaimana saya, seperti remaja lain deal dengan perasaan sendiri.

Topik ini pernah juga dibincangkan dengan rakan-rakan seusrah. Dan antara nasihat-nasihat yang diberikan, berdoalah semoga Allah menjodohkan kita dengan dia. Dan setelah sekian lama perasaan ini mengganggu ketenangan konokokoro(hati ini), selama itu juga saya tak pernah berhenti berdoa supaya Allah menjodohkan saya dengannya, jika itu yang terbaik buat diri ini.

Namun, satu hari saya tersedar dari mimpi yang panjang mungkin. Selama ini baca juga al-ma'thurat, tapi baru tika itu doa di dalamnya menusuk ke jiwa ini.

"Ya Allah, janganlah Engkau biarkan nasibku ditentukan oleh diriku sendiri walau sekadar sekelip mata, atau sekadar jangkamasa yang lebih pendek daripada itu."

Tika itu, baru saya kembali terfikir, betulkah tindakan saya berdoa agar dialah yang terbaik buat saya? Siapa saya untuk menentukan dan berharap agar dialah yang terbaik buat diri ini? Kerana sesungguhnya hanya Allah Yang Maha Mengetahui segalanya. Hanya dia yang mengetahui apa yang terbaik buat diri ini.

Teringat kisah sewaktu kecil, ketika shopping baju raya dengan mak. Saya bertegas mahukan baju lain,tak nak baju yang dipilih oleh mak. Nak taknak mak pun terpaksalah ikut kehendak anaknya yang degil ni. Tapi bila pulang ke rumah dan try baju tu, rasa tak cantik pulak. Comel lagi baju adik yang mak pilihkan. Mulai hari tu, saya dah taknak pilih sendiri baju. Ikut je apa yang dipilih mak, sebab saya yakin, itulah yang terbaik buat diri ini. Takut untuk buat pilihan sendiri sebab takut untuk berhadapan dengan kenyataan yang pilihan itu sebenarnya bukan yang terbaik buat diri ini.

Jadi,hari ini saya telah mendelete namanya dalam doa-doa saya dan hanya berdoa agar Allah pertemukan saya dengan orang yang terbaik untuk saya. Semoga dengan mendelete namanya dalam doa saya akan mempermudahkan saya mendelete namanya dalam konokokoro.

Day after day
Time passed away
And I just can’t get you off my mind
Nobody knows, I hide it inside
I keep on searching but I can’t find
The courage to show to letting you know
I’ve never felt so much love before

And once again I’m thinking about
Taking the easy way out

Night after night I hear myself said
Why can’t this feeling just fade away
There’s no one like you
You speak to my heart
It’s such a shame we’re worlds apart

I’m too shy to ask, I’m too proud to lose
But sooner or later I gotta choose
And once again I’m thinking about
Taking the easy way out

Sorry, but I choose to delete u from my heart coz i dunno what's best for me. And i still got many commitment right now. I've a dream to see Islam rules the world. I've a dream to see my parents smiling at me and proud of who i am. I've a dream to build my own tadika and many more. Those things need me more than thinking of u.

"Ya Allah, permudahkanlah bagiku untuk menghilangkan dia daripada hati ini. Hanya kepadaMu aku berserah, jua kepadaMu aku memohon pertolongan. Amin..."


>melihat SATU kepada banyak, melihat banyak kepada SATU<

4 comments:

  1. sape2???hbt sggh penangn cinta manusia....hahaha..mksdnye org 2 prnh tambat ati mg la..zu,cpt oyt...kami doakn yg terbaek utk mg

    ReplyDelete
  2. nk tahu jug0p
    nk tahu2
    cepat oyt
    shiritai

    ReplyDelete
  3. Semoga jumpa apa yang dicari. Insyaallah

    ReplyDelete
  4. tggalkn cnta demi Allah mmg ssh.wish i could do da same.insyaAllah..skrg tgh usaha.huhu
    hm kta sma2 doa d y 'tcpta utkku' mncul one fine day..matteru =)

    ReplyDelete