Thursday, May 5, 2011

Allah tak kedekutlah!!

"yatta(berjaya)!!" Saya menjerit kegirangan. Dalam hati memanjat kesyukuran kepadaNya setelah berpenat lelah selama hampir 3 minggu menyiapkan programming maikon H8/3664F untuk robot(research) saya.

"mou dekita?(dah berjaya?)"tanya pembantu sensei lab saya.

"Un, dekita to omoimasu. Umaku dekinakutemo, dekita to shinjitai desu."
"(haah, dah berjaya saya rasa. Kalau tak betul2 berjaya pun, saya nak percaya dah berjaya)"

"Un, sore wo shinjite ii yo..(ok je nak percaya macam tu)"

Saya pun tersenyum kepuasan lagi. Akhirnya berjaya juga setelah beberapa kali saya hampir putus asa mengusahakan programming tersebut. Tiba-tiba, pembantu sensei pun berkata,

"Zura-chan, kamisama kechi desune...(Tuhan awak kedekut eh..)"

Dengan nada terkejut, saya pun berkata, "eeee?"

"Mainichi mo oinori shiteru desyou?(Awak sembahyang setiap hari kan?)"

"hai(haah)"

"Mainichi mo kamisama ni oinori shiteru noni, mou 3shuukan gurai gambatteruyoune. Kamisama kechi desune. (Walaupun awak sembahyang setiap hari, awak terpaksa berusaha hampir 3 minggu untuk berjaya. Tuhan awak kedekut kan)"

"eee...sou dehanai....ima made iroiro benkyou dekiru kara...kamisama ha kechi janaiyo.."
"(eee...bukan mamcam tu lah...sehingga waktu ni, banyak yang dapat saya belajar..Tuhan saya tak kedekutlah!!)"

Tak sangka, itulah yang difikirkan oleh seorang yang tak percayakan Tuhan, bila melihat kita yang yakin dengan kewujudan Allah SWT dan takdir yang ditetapkan olehNya adalah yang terbaik untuk kita. Mungkin mereka terfikir, kedekutnya Tuhan, yang lambat memberi kejayaan kepada kita. Tapi kalau nak kata Allah kedekut, hari ni, kita dan mereka takkan mampu pun untuk bernafas atas muka bumi ni.

Kalau Allah kedekut, kita hamba yang penuh dosa noda ini, pasti sudah tak diberi peluang untuk menikmati nikmat hidup, bersahabat, belajar, bermain dan lain-lain lagi. Mungkin ini salah satu tarbiyah tak langsung dariNya, untuk saya kembali refresh iman di hati, dan menguatkan keyakinan bahawa, tak semua yang kita mahu, baik untuk kita. Sesungguhnya, hanya Allah sahaja Yang Maha Tahu apa yang terbaik untuk kita.

Memang susah untuk bersangka baik dengan Allah SWT apabila kita diuji dengan pelbagai ujian hidup yang menyempitkan jiwa. Walaupun telah berusaha berminggu-minggu lamanya, pergi lab awal pagi, dan pulang lewat malam tanpa sebarang progress pada programming tersebut, sangat meletihkan. Pernah juga saya bertanya kepada sensei,

"sensei, akiramete mo ii desuka?"
"(sensei, nak putus asa boleh?)"

Saya memang tak berminat dengan programming. Tetapi terpaksa juga menghadap programming kerana dalam setiap robot, memang perlu hardware dan software. Memang skill seorang yang belajar mechanical engineering adalah bab design, hardware dan sebagainya, tapi nak tak nak untuk menggerak sesuatu robot, kita perlukan kairo(litar), dan program untuk menggerakkannya.

Tapi sungguh, saya terasa yang doa-doa dan solat setiap hari itulah sumber kekuatan untuk terus berusaha. Dan sungguh, banyak yang dapat saya pelajari untuk berjaya dalam masa 3 minggu tersebut. Daripada 'zero' pengetahuan tentang programming dan command untuk H8/3664F, kini saya dah boleh faham sikit maksud-maksud setiap command tersebut. Saya juga belajar cara nak confirmkan shingou(isyarat) dihantar atau tak ke maikon menggunakan beberapa software yang saya tak tahu langsung sebelum ini.

Bukan Allah kedekut, tapi Allah Maha Pemurah nak ajar saya macam-macam. Yang paling utama, nak sedarkan saya betapa bertuahnya saya terpilih untuk menjadi Hamba yang percaya padaNya. Waktu lemah, saya ada Dia, waktu berjaya juga, saya bersama Dia. Mengadu bila kesusahan, bersyukur bila berjaya. Terima kasih ya Allah!!

Syukur juga, Allah hantar dialog sensei secara tak langsung kepada saya agar saya muhasabah balik dan bersyukur kepadaNya, sesungguhnya kejayaan itu bukan dari hasil usaha saya, tapi dari pertolongan dan ilham dariNya jua. Ya Allah, selamatkan aku dari riak dan takabbur.

Terima kasih ya Allah, kerana hari ini, saya yakin dan percaya, Allah tak kedekut!


4 comments:

  1. zu!!!!!!tahniah programing dekita~~~~ alhamdulillah..rinduuu zu sgttt

    ReplyDelete
  2. sou desu ne
    Allah tak kedekut tapi Maha Pemurah
    suka post ni :)
    awak telah ingatkan saya juga ;)

    ReplyDelete
  3. @desir2 sakura
    arigatou~ alhamdulillah, akhirnya dekita...
    rinduuu bila ugoppp

    @semut merah
    sou desuyo
    tarbiah Allah tu unikkan..
    xsangka pulak dr dialog ringkas tu, byk yg kite dpt muhasabah dan belajar...

    ReplyDelete
  4. syabas,teruskan uaha ,,moga allah redha..
    dpt blljr bhs jepun nie..

    ReplyDelete