Wednesday, February 9, 2011

Hamba Allah atau hamba makhluk?

Tajuknya nampak begitu keras. Seolah ingin menikam dan menghentak kepala si pembaca dengan tukul besi dan memecahkan hati dan perasaan orang yang terkait. Tapi ini antara salah satu uslub yang biasa dan tabi’i dalam menyampaikan peringatan. Di dalam al-Quran, Allah menceritakan kepada kita seksa azab neraka dan syurga dengan jelas. Neraka amat menyeksakan dan syurga amat menyenangkan.

Dan Allah juga ada membezakan antara orang yang inginkan syurga dan neraka dengan jelas juga. Allah menyebut orang-orang yang ingkar dengan panggilan fasiq, zalim, munafiq, kafir dan pelbagai lagi. Kerana di situ perlu ada garis pemisah yang jelas dan terang.

Jadi dari tajuk di atas pun jelas juga. Persoalannya antara hamba Allah atau hamba dunia? Cuba kita nilai-nilaikan berdasarkan soalan-soalan di bawah:

  • Antara solat dan bermain video game, mana yang kita utamakan? Kalau dah azan dan masih terlekat di video game sehingga berlalu waktu baru hendak solat, kita hamba Allah atau hamba video game?
  • Antara menutup aurat dan berpakaian yang dituntut syara’ dengan berpakaian mengikut peragaan semasa, mana yang menjadi keutamaan kita? Jika ke kenduri kahwin kita berkebaya ketat belah ke peha, atau ketika bermain bola sepak berseluar pendek hingga nampak bahagian atas peha, kita hamba Allah atau hamba makhluk?
  • Antara menunaikan solat dan teruskan belajar di perpustakaan ketika sudah masuk waktu, yang mana menjadi keutamaan? Jika kita lebih selesa teruskan belajar dan tunaikan solat saat dah pulang ke rumah sedangkan masjid/musolla/ruang solat hanya sekangkang kera dari perpustakaan adakah kita hamba Allah atau hamba ilmu?

Ini hanyalah beberapa persoalan yang masih kabur. Pastinya ramai yang akan mendatangkan hujah untuk mendapatkan ketenangan jiwa, agar terus menjadi hambaAllah.

Bagi yang beria-ia belajar tentang agama dan menelaah pelbagai fiqh da’wah etc, perlulah kita pandai menilai, antara menjadi hamba Allah dan hamba makhluk, yang mana pilihan hati?

Mungkin kita perlu terjemahkan semula erti ‘hamba’ dan memperkenalkan istilah lain bagi penganut islam. Mungkin boleh guna ‘muslim 50′ kerana iltizamnya ia pada perintah Allah 50-50. Waktu mudah dan senang, dia jadi hamba Allah, waktu susah sedikit, dia pilih untuk ‘relax’ sebentar dari mengabdikan diri kepada Allah. Boleh juga ‘flexi muslim’, bila ada perkara atau urusan yang menguntungkan dia atau boleh menggugat keadaannya, ia menjadi hamba makhluk tetapi jika tiada apa-apa yang berisiko, ia kembali menjadi muslim – tersengguk-sengguk bersolat dan mencari Quran.

Betullah apa yang difirmankan Allah s.w.t.

Maka apabila manusia ditimpa bahaya ia menyeru Kami, kemudian apabila Kami berikan kepadanya nikmat dari Kami ia berkata: “Sesungguhnya aku diberi nikmat itu hanyalah karena kepintaranku.” Sebenarnya itu adalah ujian, tetapi kebanyakan mereka itu tidak mengetahui. (Az-Zumar: 49)

Allah s.w.t. yang mengurniakan ilmu kepada kita, tetapi kita lebih bergantung kepada usaha dan keringat dan waktu kita berpulun berjam-jam untuk mendapatkan ilmu dari meletakkan anugerah ilmu itu sebenarnya daripada Allah s.w.t.

Suatu kata hikmah daripada Syeikh Ibn Athaillah as-Sakandari; Tanda bergantung kepada amal adalah lemahnya raja’ (pengharapan) kepada Allah saat ditimpa kepayahan”.

Herm…musim imtihan melanda lagi. Apakah kita akan menjadi hamba Allah atau hamba makhluk? Fikir-fikirkan.

Artikel dipetik dari sini.

p/s: buat yang masih belum habis exam, teruskan perjuangan. Buat kouhai tachi yang tengah exam di Malaysia, semoga dipermudahkan segalanya. Tingkatkan usaha dan tawakal. Percaya diri, yakini janji Ilahi!


3 comments:

  1. i like it! thanks dz. peringatan utk diri sendiri :))

    ReplyDelete
  2. hm,peringatan utk diri sendiri jugak =)
    sayang nisa, rindu nisa~

    ReplyDelete
  3. salam,

    mohon copy paste 'simpan kemas dlm hati' - masuk dlm otak saye. :)

    tengkiew & wslm

    * blog inie sangat bagus.

    ReplyDelete