Tuesday, September 14, 2010

ole-ole dari Malaysia

Alhamdulillah selamat sampai di Narita airport pada 12 Sept, lebih kurang pukul 11.47 pagi waktu Jepun. Uruskan penghantaran beg, imigresen dan lain-lain, akhirnya selamat sampai di rumah pukul 3.00 petang menaiki train biasa.

Hari ni pula bergerak ke universiti untuk membetulkan seizu(lukisan kejuruteraan) yang direject dahulu. Esok dah kene hantar. Ok, cukup tentang update terkini. Sekarang tengah menunggu waktu berbuka puasa di Jepun.

Ole-ole dari Malaysia
Balik hari tu saya bawa 8 ole-ole dari Malaysia, untuk bekalan di sini. Ya, 7 buah buku baru =)
7 daripada buku ni dibeli di MPH KLIA sewaktu pulang ke Malaysia dan sewaktu nak balik nihon hari tu sebab waktu bercuti, tak sempat nak singgah kedai buku. Lagi satu amek dekat rak dekat rumah. Mak saya tak suka tengok saya baca buku. Sebab bila saya dah start baca, tak ada lah yang akan menolong mak mengemas rumah, memasak, basuh, sidai kain dan lain-lain sebab kebiasaannya bila saya dah start pegang buku, susah nak tinggal selagi tak habis baca. Hari tu pun dah kene sound beg berat sebab banyak bawak buku.

Buku 1 : Denyut Kasih Medik oleh Dr. Farhan Hadi

Beli buku ni sebab doktor yang tulis dan bercerita tentang kerjaya seorang doktor. Pernah bercita-cita untuk berkahwin dengan doktor, sebab mereka sibuk. Hm, i need time for myself and my girlfriends too. Jadi kalau berkahwin dengan orang yang sibuk, saya akan ada lebih masa untuk diri sendiri dan masa untuk buku-buku, masa untuk bangun lambat di hari minggu dan lain-lain. Apape pun, kene baca dulu buku ni untuk tau kehidupan seorang doktor pelatih tu macam mana sebenarnya.

Buku 2 : Bumi Cinta oleh Habiburrahman el Shirazy

Tak tau kenapa pilih untuk beli buku ni. Tak banyak pilihan pun untuk buku-buku bahasa Melayu di MPH KLIA, jadi dalam banyak-banyak yang ada tu, saya pilih buku ni. Mungkin sebab penulisnya terkenal, pasti ceritanya menarik dan banyak pengajaran. Jadi pilih untuk beli buku ni.

Buku 3 : The 7 Habits of Highly Effective People oleh Stephen R. Covey

Beli buku ni supaya saya boleh berubah menjadi seorang yang lebih baik pada masa akan datang. Seorang yang lebih berguna dan bertanggungjawab pada diri, agama dan keluarga. InsyaAllah, baca saja pun tak guna kalau tiada usaha untuk berubah. Semoga Allah bagi saya peluang dan kemudahan untuk menjadi insan yang lebih baik. Tolong doakan ye kawan-kawan. Amin...

Buku 4 : Men are from Mars Women are from Venus oleh John Gray

Beli buku ni sebab dari dulu lagi orang suruh beli dan baca, tapi tak pernah berpeluang untuk memilikinya. Pernah download dan baca yang pdf punya, tapi 1st page je, terus takde mood sebab bukan buku. Lecturer kat sini pun suruh baca, jadi atas rasa ingin tahu yang tinggi terhadap kandungan buku ni, saya pun memilih untuk beli. Hari tu check dekat amazon, harga dalam 1100++, kalau convert dalam RM lebih kurang RM40++. Fikir balik, baik beli je dekat Malaysia. Lagi untung.

Buku 5 : Mars and Venus Starting Over oleh John Gray

Buku ni dijual sekali dengan yang di atas. 2 for RM49.99. Jadi beli je. Mungkin berguna bila saya ada bergaduh dengan orang, atau untuk merjernihkan perhubungan dengan sesiapa nanti. Akan di baca bila perlu.

Buku 6 : How to feel confident oleh Leil Lowndes

Saya memang mempunyai masalah personaliti. Tengah berusaha untuk menjadi seorang yang baik. Jadi, apapun kene mula dengan dalaman atau hati. Kene bina keyakinan dalam diri dulu untuk berubah, jadi pilih untuk beli buku ni.

Buku 7 : How to talk to anyone oleh Leil Lowndes

Saya pun ada masalah komunikasi jugak. Jadi, atas kesedaran tu, pilih untuk beli buku ni. Masa balik hari tu, pergi reunion bersama rakan-rakan sekolah, dan nisa ngan mai cakap saya memang tak berubah. Cakap main lepas je. Adik dengan abang pun cakap perkara yang sama bila mak tegur kami tiga beradik yang bising-bising di meja makan,
"Korang ni sampai bila nak bising-bising ni?"
Adik dengan abang berpandangan sesama mereka, senyum dan cakap,
"Sampai kakak insaf.."
Hm, banyak yang perlu dimuhasabah ni. Plus adik cakap lagi,
"Patutla ko tak boleh pakai purdah lagi kak..."
Semoga dapat jadi lebih baik lagi.

Buku 8 : Jejak Para Khalifah oleh Amru Khalid

Ni buku yang tak habis baca. Baru habis baca tentang Saidina Abu Bakar. Masuk sikit tentang Saidina Umar. Sangat best. Plus, Amru Khalid yang tulis. Penulis favourite saya. InsyaAllah, sebelum baca buku yang lain-lain tu, plan nak habiskan yang ni dulu. Dulu penat hafal kisah mereka untuk exam SPM, alhamdulillah dapat A. Tapi kali ni, pilih untuk baca, supaya dapat contohi jejak mereka. Kalau tak dapat contohi pun, sekurang-kurangnya, dapat tahu bagaimana mereka hidup sehingga Allah janjikan syurga untuk mereka.

Semoga masa-masa terluang sebelum start sem baru ini akan terisi dengan baik.
Semoga, semakin banyak yang saya baca, semakin banyak yang dapat saya aplikasikan dalam kehidupan ini.



p/s : Kawan2 yang kat nihon nak pinjam meh la datang rumah beraya =)


5 comments:

  1. wah wah! nak pinjam jugak~ cene ek?

    ReplyDelete
  2. @ceca
    selamat hari raya =)
    kullu 'am wa antum bi khair~

    @hana
    haa..hana kene masuk kousen area tokyo la nampaknye =) hehe..rindu kamu~

    ReplyDelete
  3. dzulaikha!!!!!!!!!!! hu.. x smpat jmpe blk ritu.
    sy pun dh brade di India skrg..

    'denyut kasih medic'. sy dah bce!! best!byk input n buatkan sy risau jga dgn ke'sibuk'kan nti..

    'Jadi kalau berkahwin dengan orang yang sibuk, saya akan ada lebih masa untuk diri sendiri dan masa untuk buku-buku, "masa untuk bangun lambat di hari minggu" dan lain-lain.--

    aish... awk kena jd bidadari yg tersenyum mnymbut kepulangn suami.heh heh..

    >> slmat hr raya, maaf zhr batin..rindu kamu sahabat..

    ReplyDelete
  4. mazni!!!rindu kamu jugak~
    selamat hari raya sahabat =)
    maaf zahir dan batin...

    huhu...balik raya tgk makcik2 yang sibuk siapkan macam2 utk suami dan anak2, rasa macam beratnya tugas isteri..

    best ke buku tu?tak start baca lagi tapi kawan saya cakap byk info pasal medik jugak...tak dapat kawen dgn doktor, dapat baca kisah hidup pun jadi la ek...hehe..nnt korang bercerita tak la blank sangat..hee

    huwaa...nnt korang da jadi doktor mesti sibuk =(

    ReplyDelete