Sunday, June 27, 2010

gurls...beware!!

"dzu...saya dah buat account kt fb.."
"oh..ye ke...tahniah..."
"tp saya rase xtenang...awak kene selalu contact sy lepas ni...takut sy terlalai dengan fb ni.."
"insyaAllah...."
"awak memang taknak buat ek?"
"hm, blog saya pun tak terjaga....dengan internet pun xdapat control lagi...xde mase kot utk fb ni...xpe awak kan ade...bleh update apape utk saya kan...=)"

Beberapa hari lepas saya rasa ok je bila awak buat akaun kt fb, tapi hari ni saya terbaca 1 artikel tentang fb. Saya rasa tak sedap hati untuk awak. Hati-hati ye sahabat~


Sahabat(muslimah terutamanya), beware!!
Saya terbaca tentang fb yang kini telah melancarkan perkhidmatan Open Graph API. Perkhidmatan ni membolehkan data-data anda disalurkan kepada pihak ketiga secara terbuka. Awasi data anda. Sila ketatkan "Privacy Setting" anda, dan buang mana-mana data yang tidak perlu dihebahkan dari profile Facebook anda.

Saya pun bukan pengguna fb jadi saya tak tau macam mana nak setting sume tu. Tapi harap awak semua boleh rujuk link di bawah untuk mengetahui bahagian data mana yang perlu di setting dengan betul agar segala data peribadi kita semua terselamat dari diceroboh oleh pihak lain.

Yahudi satu hal, tapi Open Graph API ni membolehkan bukan sahaja mereka malah sesiapa sahaja mengakses data peribadi kita. 怖いじゃん?Boleh jadi stalker, pembunuh upahan, perogol bersiri atau mana-mana pihak yang berniat jahat terhadap kita.

Untuk mengetahui lebih lanjut boleh rujuk sini.


p/s:Terima kasih kepada leokid atas tulisan beliau.

No comments:

Post a Comment