Tuesday, March 2, 2010

tentang saya dan...

Maaflah kerana terlalu lama tidak mengupdate blog ini. Ingatkan minggu peperiksaan adalah minggu yang tersibuk, tapi nampaknya selepas peperiksaan lebih sibuk. Tambahan pula apabila berada di rumah sendiri bersama keluarga, komitmen dan tanggungjawab lebih besar berbanding di hostel menguruskan diri sendiri sahaja. Ala kulli hal, berikut adalah perkembangan terbaru saya untuk teman-teman yang sentiasa tertanya-tanya, bila lah budak ni nak fly.

Perkembangan Terbaru
InsyaAllah, saya dijangka akan bertolak ke jepun pada 21 Mac ini. Teringin sangat nak jumpa kawan-kawan lama sebelum fly, harapannya anda dapatlah menghubungi saya dalam masa terdekat ini untuk kita sama-sama spend masa. Maaf kerana tidak dapat menghubungi anda semua kerana saya kehilangan handphone baru-baru ini, makanya saya juga kehilangan nombor telefon rakan-rakan semua kecuali mereka yang masih setia menghubungi saya. Btw, weekend ni cadangannya nak overnite kat rumah nisa, sesiapa(x-schoolmates) yang nak join meh la. =)

Yang ini pula terbuka kepada rakan-rakan JAD yang berminat nak melawat Taiping, bandar bersejarah pada 13 & 14 Mac ini, dialu-alukan untuk bermalam di rumah saya. Penginapan percuma, cuma tambang sendiri-sendiri la ek. Banyak la juga tempat-tempat menarik di sini. Boleh naik Maxwell Hill, mandi air terjun belakang rumah saya, night SAFARI, bersiar-siar di tasik buatan tertua di Malaysia dan macam-macam lagi. InsyaAllah, tak rugi. Siapa yang berminat boleh hubungi saya terus.

Memasang Niat
Antara perkara terpenting sebelum kita melakukan sesuatu adalah memasang niat yang betul. Tiada siapa dapat menafikan hal ini, malah para ulama' juga sebelum menghasilkan karya-karya tertentu, banyak yang memulakannya dengan hadith niat. Rasulullah SAW bersabda,

“Segala amalan adalah berdasarkan niat. Setiap orang hanya mendapat apa yang diniatkan. Justeru, sesiapa yang penghijrahannya adalah menuju kepada Allah dan RasulNya, maka penghijrahannya adalah penghijrahan kepada Allah dan RasulNya. Sesiapa yang penghijrahannya kerana dunia yang bakal diperolehi atau kerana wanita yang bakal dikahwini maka penghijrahannya adalah penghijrahan menuju kepada apa yang dingininya”.Hadis Sahih Bukhari dan Muslim

Jadi, rasanya antara perkara terpenting yang perlu kita(rakan batch3) lakukan adalah menyenaraikan dan memasang niat yang betul untuk kita berhijrah ke Jepun. Umar Abd Aziz dikatakan tidak akan keluar rumah selagi tidak memasang 40 niat. Makanya, kita perlukan berapa niat untuk ke Jepun? Terpulang kepada diri sendiri. Sedikit, biar semuanya tertunai dengan sebaik mungkin. Banyak, biar menjadi pemangkin untuk kita terus berusaha dan tidak membazir masa sesuka hati di sana.

Kalau dilihat kembali hadith di atas, insyaAllah setiap daripada kita akan mendapatkan setiap perkara yang kita niatkan. Ada beberapa orang sempai yang berkongsi niat mereka sebelum ke Jepun.

Ada sempai yang berniat untuk bergerak aktif dalam bidang dakwah di sana, maka Allah permudahkan beliau dengan jadual kelas yang tidak banyak, juga subjek yang sedikit untuk grad.

Ada pula sempai yang berniat untuk belajar bersungguh-sungguh di jepun, maka Allah hadiahkan beliau lecturer yang kibishii(strict) dan jadual yang padat, exam yang susah.

Maka, pentingnya untuk kita memasang niat yang betul sebelum melangkah meninggalkan Malaysia kerana akan mempengaruhi kehidupan kita di sana nanti. Apapun cabarannya, sentiasa bersangka baik dengan Allah SWT atas setiap yang dihadiahkanNya dalam hidup kita. Penting juga untuk kita sentiasa memelihara niat kita untuk memastikan kita berada di trek yang betul.

Penutup
Saya tidak pasti adakah ini post terakhir sebelum fly ataupun tidak. Namun, di kesempatan ini saya ingin memohon maaf jika selama ini ada mengasari anda semua. Minta halalkan segala yang terlebih dan terkurang dari saya. Sesiapa yang saya masih berhutang dengannya mohon tuntutlah dari saya sebelum saya pergi. Mungkin ada yang terlepas pandang sebelum ini.

Hidup ini banyak dugaannya. Kita tidak dapat nak pastikan samada masa depan itu lebih baik atau tidak untuk kita semua. Saya mohon doa daripada semua agar diri ini tetap teguh di atas jalanNya. Tegurlah segala salah silap saya, dan tariklah saya kembali ke trek yang sebenar andai satu hari nanti saya terpesong dari jalanNya. Janganlah dipulaukan diri ini atau dibiarkan dalam kesesatan.

Akhir kata, hadam dan ambil pengajaranlah daripada cerpen ini. Semoga bermanfaat untuk kita semua.

Hasil tulisan saudara Hilal Asyraf(www.langitilahi.com). Terimalah A.I.E.

2 comments:

  1. salam dz=)

    selamat bersiap-siap untuk menempuh dunia baru~
    semoga setiap persediaan, menjadi ibadah...ia ibarat bersiap nak pergi berjihad ni=)

    rindu nak jumpa dz!!nampaknye program tahun ni tak dapat la nak jumpa~~hehe

    jadi yang terbaik ye!

    ReplyDelete
  2. salam huda~

    hm..ye la kan...semoga tak tersasar dari tujuan sebenar...huda tolong doakan ye...

    rindu jgak dkt huda!!hee...meh la jenguk2 saya di tokyo nanti..=)

    all da best to u too..

    ReplyDelete