Wednesday, January 27, 2010

Hikmah orang tua dalam jiwa orang muda

Alhamdulillah, peluang menemui beberapa tokoh besar ISMA dalam program baru-baru ini benar-benar berharga buat saya dan rakan-rakan. Bak kata orang, hikmah orang tua itu seharusnya berada dalam semangat orang muda. Berkenalan secara dekat dari hati ke hati dengan tokoh-tokoh ini membuatkan saya terfikir bahawa, formula dakwah itu bukan sahaja kebolehan bercakap, ilmu yang tinggi, akhlak yang mulia tetapi juga kecemerlangan akademik yang mantap. Barisan-barisan pimpinan ISMA ini rupanya tokoh-tokoh yang hebat semenjak zaman remaja lagi. Masing-masing mempunyai rekod cemerlang dalam akademik di sekolah dan memperoleh peluang belajar di luar Negara. Hebatnya mereka ini, mereka bukan sahaja berjaya dalam bidang kerja yang diceburi, malah bergiat aktif dalam menyampaikan dakwah untuk memperbaiki umat hari ini.

Oleh itu, di kesempatan ini, ingin saya berkongsi dengan para pembaca sedikit biografi tokoh-tokoh hebat ini dan pesanan mereka untuk pedoman kita semua mengharungi hidup yang penuh liku ini.

En Aminuddin Yahaya

Beliau merupakan setiausaha agung ISMA semenjak penubuhannya. Orang yang paling tahu tentang selok belok ISMA, matlamat jangka pendek dan panjangnya, juga maklumat tentang semua kerjasama ISMA dalam dan luar Negara. Mendapatkan tarbiyah pertama sewaktu menuntut di UiTM pada tahun 1981. Melibatkan diri dalam debat semenjak sekolah.

Pesanannya : Sebarkan fikrah ini ke seluruh kelompok masyarakat.

Ustaz Abdul Halim

Merupakan Naib Presiden ISMA. Mendapat pendidikan dalam bidang kejuruteraan di Australia, kemudian berdegil untuk menyambung pelajaran di Mesir demi merasai tarbiyah IM sendiri. Sewaktu di Mesir sering solat berjemaah bersama Mustafa Masyhor dan ke rumah beliau. Seorang yang sangat cemerlang dalam bidang akademik semenjak kecil. Bercita-cita untuk ke Mesir sejak di tingkatan 4 dan Alhamdulillah dengan kedegilannya beliau berjaya menetap selama 10tahun di Mesir dan merasai sendiri tarbiyah IM. Menjadi junior Ustaz Lah(Presiden ISMA) di Mesir. Kini membuka pakej umrah sendiri dan tadika.

Pesanan : Gunakan segala masa, idea dan tenaga yang ada untuk sampaikan dakwah.

Dr Zainur Rashid

Merupakan seorang doktor pakar dan Timbalan Dekan IMU. Aktif bergiat dalam Aman Palestin dan ISMA. Cemerlang semenjak sekolah lagi. Terlibat dalam tarbiyah sejak tingkatan 3. Walaupun sibuk dengan kerjaya sebagai seorang doktor, tetap aktif di medan dakwah.

Pesanan : Dakwah utama pelajar adalah kecemerlangannya dalam bidang yang diceburi.

Ustaz Fauzi Asmuni

Naib Presiden 2 ISMA. Terlibat secara langsung dengan tarbiyah pelajar di luar Negara. Bekas pelajar SMAP Labu dan menyambungkan pelajaran di Mesir. Ceria, suka tersenyum dan buat lawak, selamba. Seorang yang berfikiran besar dan terbuka.

Pesanan : Bangunkan umat Melayu(Islam) di Malaysia. Kaji tentang Malaysia, sasaran utama dakwah kita.

Hikmah Perkenalan

Saya sangat terkesan dengan peribadi tokoh-tokoh besar ini. Ternyata mereka adalah asset berharga Negara dan ummat ini. Banyak uwasa saya dengar tentang ISMA kebelakangan ini, tapi dengan perkenalan hati ke hati bersama tokoh-tokoh di atas, saya semakin yakin dengan keputusan untuk terus bersama ISMA. Tak mungkin orang-orang cemerlang ini membuat keputusan terburu-buru tanpa bermusyawarah sesama mereka. Semoga fikrah ini dapat tersebar ke seluruh masyarakat di dalam dan di luar Negara. Semoga fikrah ini sampai jua ke bumi sakura satu hari nanti.


p/s : Hari ini usia saya meningkat lagi. Tanda saat kematian semakin menghampiri. Semoga tahun ini lebih baik daripada tahun-tahun yang lalu. Semoga di penghujung usia nanti, saya masih teguh berdiri di atas jalan ini. Terima kasih kepada sahabat-sahabat yang selalu mendoakan. Maaf atas segala kesilapan yang lalu.

2 comments:

  1. tq ceca~
    tak berkesempatan lagi nak email ceca..gomen..
    i'll roger u back ASAP..=)

    ReplyDelete