Sunday, February 14, 2010

Khas Buat Housemateku

Post kali ini saya tujukan khas buat housemate tersayang. Telah 2 tahun kami ditakdirkan untuk serumah, Alhamdulillah Allah permudahkan segalanya kerana adanya mereka ini disekeliling saya. Tahun pertama kami serumah, masing-masing dalam fasa mengenali hati budi. Setelah 4 bulan di KRM, Klang, di Taman Bukit Pelangi kami ditemukan untuk tinggal serumah.

Kenangan Tahun Pertama(2007-2008)
Dengan semangat yang berkobar-kobar setelah berjaya menempatkan diri di JAD, kami merancang pelbagai aktiviti untuk kemudahan belajar kami bersama. Aktiviti menguruskan rumah dirancang dan disusun sebaiknya. Ada jadual memasak, membasuh pinggan malah mengelap meja pun ada. Kadang-kala di saat lapang pada hujung minggu kami bergotong-royong membersihkan toilet dan mengemas rumah.

Waktu makan kami pula sebelum maghrib, dan semua selesa dengan jadual makan yang sebegitu. Sambil makan kami akan menonton televisyen, pada masa tersebut cerita Bella agak famous dan kami semua memang mengikuti cerita tersebut. Pagi-pagi pula kami akan tunggu setiap ahli rumah bersiap dan akan turun sama-sama dari rumah menuju bus. Kalau seorang lambat, yang lain tetap akan tunggu. Sayang sangat dengan korang semua.

Yang menariknya, mungkin kerana semua ahli rumah ini agak skema, kurang rungutan yang didengar atau kuranglah rasa tidak puas hati antara satu sama lain kerana masing-masing seakan faham tanggungjawab masing-masing dan faham adat hidup bermasyarakat yang menuntut kerjasama kita dalam melakukan sesuatu.

Paling tidak dapat dilupakan adalah kenangan Majlis Rumah Terbuka Hari Raya Aidilfitri yang kami adakan untuk batch 3. Bergotong-royong bersama-sama menyediakan juadah, sangat menggembirakan bila dapat buat rakan-rakan lain berkumpul dan melihat senyuman mereka yang hadir.

Tahun Kedua di JAD
Pada tahun kedua di JAD, kami dipecahkan pula, daripada duduk 1 batch, kepada campur-campur. Bukan nak cakap rumah tahun kedua ni tidak menarik, banyak pengalaman dan pengajaran yang kita boleh dapati apabila bergaul dengan orang yang tidak sebaya dengan kita sebenarnya. Boleh berjumpa dengan orang-orang yang mempunyai gaya berfikir yang pelbagai, dan minda sedikit terbuka dengan perkembangan sekeliling. Tidak hanya berada dalam dunia kita sahaja. Namun, kerana post ini untuk mereka yang serumah dengan saya selama 2 tahun ini, maka saya hanya bercerita tentang mereka sahajalah ya.

Kenangan Tahun Ketiga(2009-2010)
Akhirnya, setelah diberi peluang untuk kembali duduk serumah dengan batch sendiri, dan diberi peluang pula untuk memilih teman serumah, kami sepakat untuk tinggal serumah kembali. Banyak konflik juga sebenarnya apabila diberi pilihan sendiri untuk memilih teman serumah, kerana mungkin banyak hati yang akan terluka apabila kita tidak memilih mereka, atau mungkin kita sendiri yang terluka apabila ada yang memilih untuk tidak serumah dengan kita. Namun, apabila kami memilih untuk serumah kembali, semua tiada komen kerana kami bukanlah terlalu rapat antara satu sama lain, tapi kami mungkin sudah dapat menerima segala baik buruk teman serumah kali ini sebab pengalaman yang lalu.

Alhamdulillah, tahun ketiga ini selari dengan peningkatan umur barangkali, semua semakin matang mengharungi kehidupan bersama. Kami sudah tidak perlukan jadual lagi untuk memasak, membasuh pinggan dan mengemas rumah. Semua seakan-akan sudah faham kalau hari ini Kah yang memasak lauk, Nafisah akan volunteer masak nasi, adik akan tolong potong sayur, Saerah akan tolong menghidang dan saya tolong makan bersama. Hehe..Tapi begitulah keadaanya. Tanpa disuruh setiap hari akan ada yang volunteer memasak. Oleh sebab jadual kelas ME dan EE berlainan, kalau ME balik awal, budak ME akan masak, dan begitulah sebaliknya.

Begitu juga kalau keadaan rumah terlalu kotor, pinggan banyak yang tidak berbasuh, instead of membebel dekat ahli rumah yang lain, akan ada yang volunteer untuk tolong mengemas dan membasuh pinggan tanpa disuruh pun. Tiada pula isu ungkit-mengungkit yang berlaku. Tapi sendiri faham la kalau dalam minggu ni atau bulan ni kita tidak pernah lagi memegang penyapu menyapu rumah, atau tidak pernah lagi mengemas dapur, maka rajin-rajinkanlah diri untuk buat bagi pihak orang lain pula. Dan kerana konsep ‘sendiri mau ingat’ tugas masing-masing ni sangat difahami oleh ahli rumah ini, menjadikan saya sangat bersyukur ditempatkan bersama mereka.

Untuk Kah
Terima kasih sebab selalu bagi pinjam broadband saat-saat saya sangat memerlukannya. Terutamanya ketika malam Rabu, malam yang saya perlu post artikel untuk azzariyat. Kah yang tidak pernah mengeluh dan meminta bayaran walaupun boleh dikatakan sejak ketiadaan internet setiap malam Rabu saya dengan muka tebalnya akan meminjam broadband kah. Terima kasih sangat Kah. InsyaAllah, you got the share too. Terima kasih jugak kah sebab selalu tolong basuh pinggan kat dapur tanpa mengeluh. Sayang Kah sangat. Kalau tak bagi pinjam pun sayang jugak. =D

Untuk Fani@Adik
Sebab Fana panggil Fani adik, maka yang lain pun terikut-ikut jugak. Lagipun bila panggil adik ni terasa lebih mesra sedikit. Nak buli pun takde la rasa bersalah sangat, sebab macam buli adik sendiri. Hehe..gomenne adik atas kenakalan saya selama ni. Terima kasih adik sebab selalu teman saya makan kat shasha semenjak kami memberhentikan aktiviti memasak ni. Terima kasih jugak sebab adik tak pernah mengungkit walaupun hampir setiap hari adik terpaksa mengunci pintu rumah dan menutup lampu di ruang tamu sebab orang lain semua tidur awal. Sayang sangat kat adik. Duduk kat Kinki nanti jangan lupa kat saya ye. =D

Untuk Nafisah@K.cah
Terima kasih sebab menjadi pendengar yang setia pada masalah-masalah saya. Terima kasih juga sebab tak pernah berkira dalam aktiviti mengemas rumah. K.cah yang paling rajin dan pandai memasak antara kami semua. K.cah yang paling rajin mengelap meja makan. Really appreciate it.Terima kasih jugak sebab selalu jadi imam solat asar kitorang kat rumah ni. Sayang k.cah sangat. Terima kasih untuk segalanya.

Untuk grosh@sae
Last but not least for my future housemate too, saerah.Mungkin sebab selalu bersama-sama sae kemana-mana pun, saya jarang dapat mengucapkan terima kasih kepadanya. Betullah orang cakap, bila kita sudah terbiasa dengan kebaikan, kita jarang bersyukur malah merasakan ia adalah suatu hak yang perlu kita perolehi, jadi tidak perlu lagi berterima kasih. Tapi hakikatnya, banyak yang saya terhutang budi dengan sahabat yang seorang ini. Terima kasih sebab selalu mengetuk pintu bilik saya sebelum ke sekolah untuk memastikan saya tidak terlewat. Terima kasih sebab selalu menghalalkan makanan-makanannya yang saya makan tanpa izin. Terima kasih sebab tak pernah berkira dengan saya. Terima kasih sebab selalu menasihatkan saya dan mengingatkan saya. Sayang sangat ke mung sae. Terima kasih atas segalanya.

Terima Kasih Tuhanku
Setinggi-tinggi kesyukuran kepada Allah SWT, Dia Yang Maha Memberi kerana mengurniakan saya sebaik-baik insan sebagai teman serumah yang sangat membantu dalam memudahkan kehidupan yang amat sibuk di JAD ini. Nikmat yang tidak terhingga ini, menjadikan diri saya berasa sangat rendah diri dan terhina, kerana terasa seakan-akan sayalah yang paling bermasalah dan teruk apabila hidup di kalangan insan-inan yang sangat baik dan memahami ini. Seakan-akan sayalah yang paling tidak menyumbang dalam rumah ini.

Apa-apa pun, inilah peluang untuk saya kembali memuhasabah diri. Semoga saya juga termotivasi dengan kebaikan mereka, semoga saya juga dapat menjadi teman serumah yang menyenangkan buat orang lain, walaupun mungkin tidak mampu untuk menjadi sebaik mereka.

Akhir kata, salama sayang dan rindu dari saya buat semua.

Hadirnya keempat-empat kamu dalam hidup saya, sangat besar ertinya buat diri ini.

Semoga ukhwah ini dapat kita jalinkan hingga ke syurganya.

Berpisah di kehidupan sementara ini, semoga bertemu kembali di sana nanti.


p/s : saya tidak perlu berfikir 2 kali untuk mempromote mereka menjadi surirumah tangga anda semua yg masih mencari-cari calon kerana saya yakin mereka mampu untuk menjadi surirumah tangga yang baik...serius, tak tipu=)

12 comments:

  1. tq gak sbb bersabar ngn ak.sbb ak tau mgkin ad sesekali ak cam malas nk masak n buat x tau je padahal 2 mmg turn ak..huhu..gomen ne..tq gak sbb sudi dgr masalah ak..mgkin ak bkn kawan terbaik,bkn pendengar yg setia spt org len dan x dpt bantu mg dlm beberapa masalah yg melanda mg tp ak bersyukur sbb dpt housemate mcm zu.selalu mengingatkan diriku ketika diri ini leka dan ak bleh trime teguran 2...huhu...jiwang lak ayt ak..hehe

    ReplyDelete
  2. dzu..sgt trharu... sob,,sob,, sedihnya kita dh nk berpisah..
    sbnrnya awk yg byk menyumbang kt kitorg sume..
    awk slalu jd pemangkin utk sy buat bende baik..
    awk yg byk dgr luahan ati sy (hee..)
    awk slalu maafkn sy bila sy ter' self-centered at times..
    awk lyn je kerenah sy..time sy moody, mrh, sedih, hepy..

    kochira koso,,
    arigato ne..

    n kpd housemates yg len, kah, adik, sae,, thx for the lovely n wonderful moments [2 years..]

    minna to no deai, zettai wasurenai kara..

    ReplyDelete
  3. ish
    promote hOusemate plOp dzul ni
    saye nk bOoking syafikah jd surirumah saya la =P

    ReplyDelete
  4. btol ke mereka boleh dpromote ntuk jd suri rumah para jekaka??x berpunya lg ke??

    ReplyDelete
  5. wah promote budop umah sndiri(uti C)

    ReplyDelete
  6. ooo,terharu nye..dzu suke ngn roomates die nie..kih2..
    suka sgt2 dapat roomate spt dzu n y len
    dzu mmg mantap sokmo la dlm ape2 pom..smpai ujian kecekapan b.kelate yo pom tahap dekan..huk3..
    kukagum sggh dgn dzu nie..
    nnti duk rika n cae 2,jgn lupe kah tau



    jie:honto??

    ReplyDelete
  7. salam...

    @fani
    xsero gapo pon dik..no worries..aku pun ade time bz + malas ugop...tp sbb ramai yg tlg cover, xjd masalah besar pon kan...kene mtk maaf byk2 n mintak halal semua yg terlebih n terkurang dgn sumorg...best ar bdk2 umah ni...=)

    @nafisah
    k.cah jgn sdey2 ek...

    @gee
    sapikah dh ade org lain book sero..huhu..

    @anonymous
    huhu..kah byk rahsia, xtau kah dh berpunya ke blom act..hee..tp insyaAllah, selain kah yang laen masih belum berpunya...tp komitmen semua pd belajar je..kalau nk serius, lg 2 tahun contact sy blk...sy boleh tolong adjustkan...

    @ain
    biar ar..ain jgn jeles..=p

    @kah
    kah, mg tgh tdo td..xsampai hati nak gerak...jd pinjam sebentar ya broadband ni...hehe...pnjam lagi..nway, sayang kah~insyaAllah, selagi akal ni waras, n hayat ada xlupe kt kah pny..

    ReplyDelete
  8. ak lambat kali eh huhu

    ak pm..ima made iroiro arigatou ne
    mitetekurete arigatou =)
    korekaramo yoroshikune
    tlg jga ak ag kt nihon eh huhu

    ingt ag..time matrix kta gbg sume meja pastu stdy sm2 4 shiken..tp skrg da asg2..
    n pasni sume owg bwk haluan msg2..
    jg dri baek2 ye kawan2
    cayam korang sume =)

    moga ukhwah ini utk slamanya~

    p/s:utk sume lao nk kawen jmput ye huhu

    ReplyDelete
  9. ecece..pepandai je cik dzu..
    kah sendiri pom xtau dh bpunye ke belom
    :))

    ade2 je dzu nie

    ReplyDelete
  10. @ sae : mantap mu speaking jepong!haha
    aku ahli umoh mu gop a.k.a uti C
    @ syafikah: kah takut jatuh saham...cepat2 yo betul statement Dzul..haha

    ReplyDelete
  11. elelele kahh~~ malu2 plak nk ngaku.. hahahaha

    ReplyDelete